25 september 2019
Artikel

Learn from the best: En succeshistorie om vedholdenhed og fokus

Den 11. september 2019 fik Futurebox besøg af Karina Bergstrøm Larsen, som medrivende fortalte de 75 fremmødte om sin startuprejse med Satcom1. En rejse, der startede som gnidret forretningsplan på en serviet over en brunch på Nørrebro og 13 år senere endte med en flot exit, da den veldrevne virksomhed med unikke produkter og 37 ansatte blev solgt til Honeywell for 700 mio. kr.

Hvad gør man, hvis man ender i en loyalitetskonflikt mellem f.eks. en kunde og en samarbejdspartner?

Satcom1 har udviklet software, som gør det muligt for flyrejsende at tale i mobiltelefon og surfe på internettet via satellitforbindelser.

Vejen til succes var naturligvis fyldt med små og store bump, som Karina og hendes partnere og medarbejdere skulle klare. One size fits all dur ikke, når vi taler startups, men der er nogle kardinalpunkter, som alle entreprenører bør tage stilling til, ellers kan det koste dyrt eller endda true virksomhedens eksistens. De tre dilemmaer, som Karina Bergstrøm Larsen bad deltagerne diskutere, afspejler tre kardinalpunkter og er nøje udvalgt for at kaste lys over nogle lidt oversete emner i startupmiljøet.

Dilemma #1: Udfordringen i at være flere ejere


Hvad gør man, hvis en af ejerne ikke længere lever op til sin rolle og ansvar, og de øvrige ejere ønsker vedkommende ud af både drift og ejerskab?

Karina Bergstrøm Larsen anbefaler, at man som det første hyrer dygtige advokater og/eller revisorer for at sikre, at der er taget højde for de værst tænkelige scenarier, rent juridisk og økonomisk. Det kan være en betragtelig udgift for en startup i det tidlige stadie, men risiko og udgifter ved ikke at gøre det kan vise sig at være uoverkommelige. Ud over de juridiske og økonomiske konsekvenser er der naturligvis også personlige konsekvenser. ”Vi tre havde jo regnet med at blive gamle sammen og drikke champagne ved rivieraen på den anden side”, som Karina udtrykker det med et glimt i øjet.

Dilemma #2: Vigtigheden af at turde være ærlig


Hvad gør man, hvis man ender i en loyalitetskonflikt mellem f.eks. en kunde og en samarbejdspartner?

En situation, hvor samarbejdspartneren ”ejer” kunden med dig som anonym underleverandør og ikke lever op til det aftalte, hverken med dig eller kunden? Det er her, at ærlighed kommer ind. Situationen spidsede helt til i et møde i Frankrig med kunden, som var voldsomt utilfreds med manglende leverancer. Samarbejdspartneren bar ansvaret for leverancerne, men var generelt ukontaktbar og valgte ikke at troppe op til mødet. Det gjorde derimod Karina Bergstrøm Larsen – via telefon – og to af hendes udviklere, der deltog som repræsentanter for samarbejdspartneren og kunden gik ud fra, at de var ansat der. Karina Bergstrøm Larsen kunne ikke stå på mål for den rimelige kritik og stod frem med ordene ”Hello, I am Karina from Satcom1 in Denmark” og kunne til kundens bestyrtelse fortælle, hvordan tingene hang sammen. Et nødvendigt brud på kontrakten og loyaliteten over for samarbejdspartneren. Satcom1 og kunden fandt sammen en løsning, som gav Satcom1 en ekstra opgave.

Dilemma #3: Opmærksomhed på ”change of control” klausuler


Hvad gør man, hvis change of control-klausuler i kontrakter med nøglekunder eller leverandører udgør en trussel for forretningen?

Det kan være tilfældet, hvis du er på vej til at sælge din startup eller der sker ændringer hos dine samarbejdspartnere eller nøglekunder, som kan ramme dig økonomisk. Hvis du for eksempel har investeret i at udvikle noget til en stor kunde i form af software-licenser, så skal du sikre dig, at de minimum køber X antal licenser, også hvis de bliver købt, så din indtjening fra nøglekunder eller partnere er sikret. Karina Bergstrøm Larsens råd er helt at undgå den usikkerhed ved nøje at vurdere de mulige konsekvenser af alle change of control klausuler, før kontrakten skrives under. Og ja, det kan godt være en stor opgave, men det er vigtigt at læse og gøre sit grundarbejde, da det giver dig de bedste kort på hånden ved forhandlinger og indtægtssikrer din virksomhed.

Fire bud på, hvad det kræver af den enkelte iværksætter at få succes


Karina Bergstrøm Larsen er blevet udråbt til ”en af Danmarks få virkeligt succesfulde kvindelige iværksættere”, og vi måtte naturligvis benytte chancen og få et bud på, hvilke egenskaber, der kan sætte fart på din startuprejse:

Vedholdende, dvs. have en lyst og et drive til at lave lige præcis det du laver, også når det er hårdt og udfordringerne virker uoverstigelige.

Anerkendende over for medarbejdere, som skal inddrages og vide, at de er verdensklasse. Startuppen er måske nok din baby, men den baby har brug for andre end dig for at vokse sig stor og stærk.

Konservativ, når det handler om startuppens økonomi og drift. Hold omkostningsniveauet i ave, mens I vokser og se om du kan undlade at låne, for det betaler sig på den lange bane.

Åben om dine prioriteter overfor netværk og venner. Der bliver mindre tid til dem, men hvis du forklarer det fra starten, er det lettere at acceptere.

Karinas Blå Bog

Som nyuddannet eksportingeniør søgte Karina i 1996 målrettet inden for luftfart og satellitkommunikation. Det førte til en karriere hos Ericsson og Thrane & Thrane og Satair, hvor hun var ansat, da idéen til Satcom1 blev født og mens de første forretningsplaner blev formuleret. I 2006 tog hun springet og stod i spidsen for Satcom1, indtil det i 2015 blev solgt til Honeywell. Herefter arbejdede Karina på ledelsesniveau med forretningsudvikling af Honeywell ydelser inden for defense indtil sommeren 2019. For øjeblikket bruger Karina megen tid på noget hun finder utroligt vigtigt, nemlig at få sine mange erfaringer i spil blandt iværksættere i rollen som mentor, rådgiver og foredragsholder. Sideløbende med den professionelle karriere er Karina også blevet mor.

Gå ikke glip af næste Learn From the Best event. Tilmeld dig vores nyhedsbrev, og få invitationer direkte i din indbakke.

Ansøg inden 4. marts

Gå fra startup til scale-up på 20 måneder

Vækstprogram startups