68 procent af alle internetbrugere i Europa nethandlede i 2017 – og tallet stiger støt. Men det er ikke kun antallet, der ændrer sig. Det er også selve måden, vi e-handler på, der kan ændre sig, hvis en ny amerikansk trend slår igennem på det gamle kontinent.
Amerikanerne Googler ikke længere, når de skal handle ind – i stedet Amazoner de. Mere end halvdelen af amerikanerne taster www.amazon.com ind i deres adressefelt, når de skal handle ind. Det vil danske Unigroup kapitalisere på, og virksomheden, der holder til i DTU Science Park i Lyngby, satser nu på Amazon som ny salgskanal.
Der er endnu ikke en dk-version, men Storbritannien, Tyskland og Frankrig har alle fået deres egen landekoder bagpå shoppinggigantens brand. Det er de markeder, som danske Unigroup, der blander creme og videnskab, håber at indtage med deres seneste kanalsatning.
Besøgende med én hensigt
Hvis den amerikanske tendens slår igennem i Europa, så betyder det ikke bare mere trafik, men ifølge Marina Magnusson, der er Marketing Coordinator ved Unigroup, så besøger folk Amazon med ét formål.
“Besøgende på Amazon kommer med en købshensigt – og browser ikke bare tilfældigt på internettet.”
Indtil nu har Unigroup primært solgt igennem apoteker, men deres nyere produkter egner sig i højere grad til Amazons markedsplads.
“Vi har udviklet et selvstændigt brand. Det er en langt mere bæredygtig måde at bygge en forretning på platformen. Vi har valgt den her rute, fordi vi tror på vores brand, og fordi gode anmeldelser spreder sig som ringe i vandet på Amazons platform,” siger Marina Magnusson.
Spørg om hjælp
Det tager ikke mange sekunder at blive sælger på Amazon. Men det betyder ikke, at du kan starte med at sælge fra dag ét. Ligesom enhver anden salgskanal skal man afsætte ressourcer og gå grundigt til værks.
“Mange får det til at lyde som om, du bare skal åbne en konto, og så kommer du til at sælge. Men der er altså en række mellemregninger, før du kan fastholde et tilbagevendende salg. Folk deler erfaringer i facebookgrupper som FBA Rockstars og FBA Competitive Edge. De fortæller aldrig, hvad de sælger, men de deler gerne ud af tips og tricks,” siger Marina Magnusson.
Marina Magnusson understreger, at salgsstrategien til platformen skal variere fra produkt til produkt. Den største kunst er dog at finde de rigtige søgeord og yde en god kundeservice for at høste gode reviews.
Unigroup vil endnu ikke sætte tal på deres forventninger til salget, da det er nyt territorie.
Du er velkommen til at kontakte Marina Magnusson på [email protected], hvis du er nysgerrig for at blive klogere på Amazon som salgskanal.