Danish Tech Challenge – vi accelererer hardware-startups
Hvad er Danish Tech Challenge?
Vores hovedformål i Danish Tech Challenge er at hjælpe hardware-startups med at udvikle deres virksomheder. Vi samarbejder med 20 startups hvert år. De fleste arbejder med B2B markeder og med at finde det rigtige product-market-fit, og de fleste er på et meget tidligt stadie.
Hvem kan deltage?
Vi samarbejder med startups, der laver løsninger, som har potentiale til at forandre verden. Vi samarbejder med startups, der er klar til at komme ind på markedet og klar på at kommercialisere deres produkt.
Det gør vi ved at skabe programmer, der er tilpasset den specifikke startup.
Skræddersyet program
Du får 1:1-sparring med fokus på din virksomhed. Vi afholder workshops i hele accelerationsfasen. Vi giver dit team de bedste rammer for vækst: Futurebox.
Vi præsenterer dig for relevante investorer, giver dig adgang til hele vores netværk og hjælper dig med at udvide dit team, finde den rette bestyrelse og et product-market-fit.
Vi præsenterer dig for relevante mentorer, giver dig adgang til en workshop for at opbygge dit produkt og sætter dig i forbindelse med vores dygtige alumner.
Med andre ord vil vi hjælpe dig med at skabe vækst i din virksomhed.
Hvad kan du forvente?
> 1:1-sessioner hver uge med vores forretnings- og produktudvikler.
> Workshops om B2B-salg, onlinemarkedsføring, produktudvikling, pitching, økonomi, det juridiske og meget mere.
> Et dedikeret mentorteam, der tager udgangspunkt i jeres specifikke udfordringer.
> Hjælp fra alle vores samarbejdspartnere med alt, hvad du har brug for.
> Mulighed for at pitche for investorer, finde nye teammedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, eller hvad du ellers har brug for at forbedre din virksomhed.
> En udlandstur. I 2022 var vi en tur til Amsterdam med deltagerne og i 2019 var vi en tur i Tel Aviv.
> Deltagelse i to store arrangementer med mere end 400 deltagere.
> Du sættes sammen med de dygtigste hardware-startups i Danmark på den bedst mulige lokation og indgår i et stærkt alumnenetværk med 120 virksomheder.
> Et dedikeret team, som hjælper dig hver dag
Juryprincipper
I Danish Tech Challenge bruger vi eksterne juryer til både at udvælge de virksomheder, der skal med i programmet, og til at bestemme hvem der vinder konkurrencen og dermed Industriens Fonds Iværksætterpris. Læs mere om juryprincipperne.
Konkurrencen
En af de 20 deltagende virksomheder i Danish Tech Challenge vinder 500.000 kr. I slutningen af programmet går 10-12 virksomheder videre til en semifinale, og seks af disse går videre til finalen. Disse seks virksomheder skal pitche deres forretningside på et Award Show i januar foran mere end 250 gæster.
Hvor sker det?
Danish Tech Challenge foregår i Futurebox. Futurebox er det bedste sted, hvis man er en hardware-startup. Vi holder til på DTU’s campus – tæt på forskning, teknologiudvikling, et blomstrende startup-studiemiljø og lige midt i alle de mange innovative virksomheder i DTU Science Park.
Vigtige datoer for Danish Tech Challenge 2023
- Early bird deadline: 21. april 2023
- Deadline for tilmelding: 8. maj 2023
- Jury pitch dage: 7. juni – 8. juni 2023
- Danish Tech Challenge kick off: 22. juni 2023
- Funding Bazar på DTU: 6. oktober 2023
- Program start: 4. september – 8. september 2023
- Åbent hus: 16. november 2023
- Semifinale: 14. december – 15. december 2023
- Finale: December 2023 / Januar 2024
- Kåring af vinder: Januar 2024
Testimonial
Hvis du er her med en idé, som du gerne vil have til at fungere – så er det her stedet at være. Vi hjælper hinanden så meget vi kan. Vi giver hinanden feedback. Alle her arbejder hårdt for at hjælpe hinanden.
Steen PetersenSyncsense, DTC 2020.
Q&A
Q: Skal jeg tilmelde mig?
A: Ja! Men du skal have et dansk CVR-nummer. Hvis du ikke allerede har et, så kan vi hjælpe dig.
Q: Kan jeg tilmelde mig Danish Tech Challenge, hvis jeg ikke har et hardwareprodukt?
A: Desværre ikke! Danish Tech Challenge er kun for virksomheder med et hardwareprodukt.
Q: Hvordan definerer du hardware?
A: Alt, hvad der ikke er rent digitalt eller en tjeneste.
Q: Kan jeg have et job, imens jeg deltager i Danish Tech Challenge?
A: Selvfølgelig kan du det! Vi forventer dog, at din startup er dit hovedfokus.
Q: Vi har arbejdet på vores opstart i et stykke tid, skal vi stadig tilmelde os?
A: Ja, selvfølgelig!
Q: Vi har allerede en fungerende prototype – kan vi stadig tilmelde os?
A: Ja! Vi rummer både helt nye startups og dem med lidt mere erfaring.
Q: Jeg er en solo-stifter, kan jeg tilmelde mig?
A: Ja, selvfølgelig. Men hvis du kommer ind, så vil vi sandsynligvis forsøge at overtale dig til at få en medstifter, da det er svært at være alene. Når det så er sagt, så har vi haft flere solo-stiftere i programmet, der har præsteret rigtig godt.
Q: Hvornår er Danish Tech Challenge?
A: Officielt fra september til januar, men vi vil gerne lære dig bedre at kende, før vi begynder. På den måde er vi meget bedre rustet til at hjælpe dig.
Q: Hvem kan deltage?
A: Alle med et hardwareprodukt. Vi diskriminerer ikke efter alder, køn, universitet (eller grad), baggrund. Faktisk, jo mere mangfoldighed, jo bedre.
Q: Hvordan håndterer du fortrolighed?
A: Dette er et sikkert sted, og vi deler aldrig dine oplysninger uden samtykke. Futurebox er dog et åbent rum, og der går mange mennesker ind og ud af bygningen. Så hvis du har meget følsomme oplysninger, skal du overveje, hvornår og hvor du deler disse oplysninger.
Q: Spørgsmål: Betaler eller opgiver jeg egenkapital for at være med i programmet?
A: Nej, det hele er gratis.
Q: Spørgsmål: Får jeg økonomisk støtte under programmet?
A: Vi forbinder dig gerne med investorer, men vi foretager ikke finansiering selv.
Q: Får jeg mit eget kontor?
A: Nej, men du får dit eget skrivebord. Futurebox er et åbent rum, fordi vi mener, at samarbejde kræver nærhed.
Q: Er deltagelse påkrævet?
A: Ja, deltagelse er obligatorisk til møderne og fællesmøderne.
Q: Skal jeg flytte ind?
A: Nej, du behøver ikke at flytte ind. Men vi anbefaler dig at gøre det. Du får meget mere gavn af programmet, teamet og de andre startups, hvis du er her på daglig basis.
Q: Hvad skal der til for at vinde Danish Tech Challenge?
A: Vi ønsker ikke, at du skal se det som en konkurrence, men som et acceleratorprogram. Det kræver en enorm mængde dedikation gennem hele programmet. Du skal bygge et relevant team, en fungerende prototype og en solid forretningsmodel.
Q: Hvem bestemmer, hvem der vinder?
A: Vi har en ekstern jury, der hovedsageligt består af tekniske eksperter og investorer. Danish Tech Challenge-teamet har ingen indflydelse på, hvem vinderen er.
Dine Danish Tech Challenge-kollegaer
I alt 20 virksomheder deltager i Danish Tech Challenge hvert år. Gør dig selv en tjeneste og se de andre startups som en fordel for programmet frem for som konkurrenter. Netværket mellem jer er et kæmpe aktiv for dig og din startup.
Under acceleratorprogrammet – og inden det officielt starter – kan du hænge ud med de andre startups. Vi vil have ugentlige frokoster og flere middage, præsentere ugentlige temaer og dele ideer. Nogle gange er det bare os, og nogle gange inviterer vi eksterne fagfolk til at slutte sig til os.
Vær en del af store begivenheder
Før, under og efter Danish Tech Challenge vil du deltage i flere arrangementer. Der vil være et kick-off-arrangement inden programmet starter, et Åbent Hus-arrangement i november, hvor alle startups pitcher foran et stort publikum, og selvfølgelig det årlige VIP awardshow, hvor vi offentliggør vinderen.
… og nu til den ekstra sjove del
Når det kommer til at lære hinanden bedre at kende, arrangerer vi ping pong-turneringer, inviterer dig til fredagsbarer, afholder en Danish Tech Challenge-julefest og meget mere. Hvis du vil holde en fest for dig og dine Danish Tech Challenge-kollegaer, vil vi uden tvivl også støtte det.
Tidsplan
Vi ønsker, at du har et klart billede af processen fremadrettet, og hvornår du kan forvente at høre fra os:
- Early bird deadline: 21. april 2023
- Deadline for tilmelding: 8. maj 2023
- Jury pitch dage: 7. juni – 8. juni 2023
- Danish Tech Challenge kick off: 21. juni 2023
- Funding Bazar på DTU: 6. oktober 2023
- Program start: 4. september – 8. september 2023
- Åbent hus: 16. november 2023
- Semifinale: 14. december – 15. december 2023
- Finale: December 2023 / Januar 2024
- Kåring af vinder: Januar 2024
8. maj: Ansøgningsfristen udløber
I løbet af maj: Alle ansøgere vil høre fra os, om din startup er blevet udvalgt til at pitche foran en jury med henblik på yderligere udvælgelse
7. og 8. juni: 30 startups pitcher foran en jury, der skal udvælges til en uges bootcamp
21. juni: De 20 udvalgte Danish Tech Challenge Startups deltager i en kick-off session, hvor Danish Tech Challenge-teamet, partnerne og udvalgte interessenter vil fortælle dig alt om, hvad du kan forvente af programmet
6. oktober: Obligatorisk Fundingbasar afholdt af DTU Science Park. Her får du en fornemmelse af hele finansieringsøkosystemet fra soft funding, lån og hard funding. Den bedste måde at kickstarte din finansieringsrejse og sætte gang i din Danish Tech Challenge-rejse
4. -8. september: Programmet starter med en 1 uges fuldtids obligatorisk onboarding-uge, hvor du får indblik i hele programmet, alle samarbejdspartnere og disciplinejere, og du lærer dine Danish Tech Challenge-kammerater at kende.
16. november: Åbent hus
14. og 15. december: Semifinaler
December 2023/januar 2024: Finale
Januar 2024: Award Show