Danish Tech Challenge i fuld gang: De får travlt, og de kommer til at udvikle sig

For tre uger siden lød startskuddet til femte udgave af acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge. Og det er ikke småting, som årets deltagere allerede har været igennem.

20 deep tech-startups er flyttet ind i Futurebox, og de skal de næste fire måneder træne pitch, udvikle deres forretningsmodel, i salgstræning og meget andet, der alt sammen udvikler virksomhederne mod en succesfuld forretning. Ultimativt kæmper deltagerne om Industriens Fonds Iværksætterpris og præmien på 500.000 kr.

”Indtil videre har deltagerne været igennem workshops inden for salg med salgsguru Brian Stahlhut, en pretotyping workshop med Tim Vang, produktudvikling med BIIR, og så er de blevet kastet ud i en masse sociale aktiviteter for at lære hinanden bedre at kende”, fortæller Camilla Gilbro, der er program manager i Danish Tech Challenge.

”Hvilket problem løser I egentlig?”

I år deltager 20 virksomheder inden for blandt andet medtech, AI, IoT og life science. Fælles for dem alle er, at de har et fysisk produkt. Teamet bag Danish Tech Challenge har også nået at holde de første individuelle møder med virksomhederne, hvor særligt problemet har været omdrejningspunkt:
”Deltagerne i år spænder fra at have deres første MVP (minimum viable product) til lige at være gået i markedet. Uanset hvor de er, tager første uges individuelle møder altid udgangspunkt i ’problemet’ – altså, hvilket problem løser I egentlig?” siger Camilla Gilbro og fortsætter:

”Når vi holder en-til-en-møder med deltagerne, giver vi dem altid en score fra grøn til rød. Det er et aktivt parameter i konkurrencen, men også en måde for os at tracke, hvem vi skal hjælpe og med hvad. Der var nok flere af deltagerne, der havde forventet, at det var lidt lettere at få en grøn. Men det skal de nok nå.”

Travlt efterår i vente for deltagerne

At Danish Tech Challenge er en konkurrence for kun de skarpeste deep tech-iværksættere, er der ingen tvivl om – og deltagerne kommer ikke til at kede sig de næste måneder, hvor programmet byder på alt, hvad hjertet begærer for en startup, der vil hele vejen:
”Deltagerne skal igennem en hel masse – vi skal snakke forretningsmodel, IP, salg, marketing, funding, kravsspecifikation og meget mere. Vi holder events, bl.a. åbent hus, pitch events og rekrutteringsevents. De får travlt, og de kommer helt sikkert til at udvikle sig”, slutter Camilla Gilbro.

Læs mere om Danish Tech Challenge her.