Information er som bekendt magt. Hvis du ved, hvad folk søger efter på Google, så ved du også, hvad du skal fokusere på, så du kan komme til at ligge højest i søgeresultaterne. Dét er virksomheden Storybases grundtanke med deres simple søgemaskine, der kan indsamle viden om, hvad folk søger efter på Google.
“Vi indsamler data fra mange forskellige kilder og fra Google selv. Vi har især fokus på at fange alle de mange hv-spørgsmål, som folk typisk googler, for det er noget, du selv kan bruge til at lave dit indhold, om du så er journalist, kommunkatør eller sælger. Vi vil demokratisere big data og gøre den let tilgængelig for kreative folk: Dem der bliver blanke i øjnene, når du nævner ordet Excel,” siger CEO for Storybase Torbjørn Flensted og tilføjer:
“Vi er de eneste i verden, der kan fortælle, hvad folk søger efter på Google så præcist. Dataen ligger offentligt tilgængeligt, men selv for folk med stor teknisk viden tager det lang tid og er besværligt at grave frem. Den data kan vi nu vise med få klip, på få sekunder.”
Hunde er mere populære end katte
Rent lavpraktisk fungerer Storybase sådan, at du som gratis bruger kan søge ti gange på en måned efter spørgsmål eller emner, du gerne vil vide mere om. Eksempelvis kan du søge efter katte..
.. og få at vide, at danskerne stiller 626 spørgsmål om katte på Google næsten 26.000 gange om året. Du kan også se, hvilke spørgsmål, der hyppigst bliver stillet. Hvis du derimod er mere interesseret i hunde…
.. så kan du se, at 1.6 forskellige spørgsmål bliver stillet 70.000 gange om året. Allerede dér ved vi så, at danskerne er mere interesserede i at læse om hunde end katte.
“Den slags viden kan du bruge aktivt til at skabe dit indhold. Det giver virksomheder og mennesker en unik mulighed for at bygge sig op på nettet som autoriteter. For at svare på ens kunders spørgsmål er den mest simple og bedste marketingsstrategi overhovedet,” siger Torbjørn Flensted.
Derudover kan du – hvis du køber adgang til premium-servicen – få brudt søgningerne ned på demografi, så du præcis kan vide, hvilket køn og aldersgruppe der bedst kan lide hunde og katte. Hvis det skulle interessere dig, så kommer 80 procent af alle søgninger på katte fra kvinder, mens 42 procent af alle søgninger af hunde kommer fra mænd. Så ved du dét.
Rullet ud til England på en uge
Storybase er en af forskerparken Scion DTU’s nyeste virksomheder. For kun en uge siden flyttede de ind i deres lokaler, og de har haft travlt lige siden.
“Vi mødte ind en af de første dage, og spurgte os selv, hvad det største vi kunne gøre for at få succes lige nu ville være. Så kom vi i tanke om, at vi allerede lå inde med al dataen for at åbne servicen i England – så det gjorde vi, og i den seneste uge har vi fået omkring 100 daglige kunder,” fortæller Torbjørn Flensted.
“Det tvinger os til at fokusere”
Storybase udspringer af en konsulentvirksomhed, som rådgiver virksomheder om at få gode søgeresultater. Derfor udviklede de databasen og brugerfladen, som i dag er Storybase, men det var først, da de besluttede at flytte ind i forskerparken Scion DTU, at de rigtigt fokuserede på virksomheden.
“Det var en god måde at tvinge os til at give det et seriøst skud. Vi har været ude med Storybase i et par år, men nu helliger vi os til at rykke på det. Derfor får vi også en masse ud af at netværke med andre herude og deltage i mentorforløbene,” siger han.
Storybase har omkring 6.000 betalende kunder fra over 80 lande, og over de næste par uger og måneder er planen er udkomme i Sverige, Tyskland og 20 yderligere lande.
Udover at bruge Storybase professionelt, kan du også fortabe dig i søgestatistikker og finde ud af ting som, at der hver måned er 90 mennesker der googler “Hvor er Prins Henrik?” og 390 der vil vide, “hvordan bliver man rig?”.
Fagre nye verden.