05 november 2018
Artikel

Halvvejs i Danish Tech Challenge: ”Det er ikke for sjov, at det hedder en accelerator”

10 ugers intensivt forløb for de 20 deltagende startups i acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge kulminerede til det årlige DTC Open House event i sidste uge. Hver virksomhed pitchede og fremviste deres produkter for næsten 200 fremmødte.

Det har betydet enormt meget for os at være med i DTC. Vi er kommet frem på så mange områder, som vi ikke ville have kunnet uden at være med i programmet. Hanne Jarmer CEO Go Dogo

Det er ikke for sjov, at det hedder en accelerator. Sådan beskriver CEO Hanne Jarmer fra startup-virksomheden, Go Dogo, betydningen af acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge (DTC). Go Dogo producerer interaktive systemer, som hjælper med at stimulere hunde, som tilbringer mange timer alene hjemme hver dag, mentalt.

For blot 10 uger siden løb femte udgave af acceleratorprogrammet Danish Tech Challenge af stablen med 20 deltagende hardware startups. De 20 startups flyttede i august ind i DTU Science Parks hardware inkubator og accelerator Futurebox. Siden har de været igennem en lang række intensive forløb lige fra pitchtræning og salgsworkshops til udvikling af deres egen forretningsmodel. 10 ugers hårdt arbejde kulminerede torsdag den 1. november til det årlige DTC Open House event, hvor virksomhederne alle havde et enkelt minut til at sælge deres produkt for de næsten 200 fremmødte.

DTC Open House bød på pitches og produktfremvisning

Det årlige DTC Open House event markerer DTC’s halvvejsstatus. CEO fra DTU Science Park, Steen Donner, bød velkommen og gav herefter ordet til Program Manager Camilla Gilbro, som gav tilskuerne et indblik i virksomhedernes udvikling gennem de første 10 uger af programmet.

Herefter fik hver startup ét minut til at pitche deres virksomhed og produkt for de 200 fremmødte. Alle 20 virksomheder opfordrede de fremmødte til at besøge deres stand efter præsentationen og få en uddybende snak om deres produkter.

Deltagere kunne investere i deres favorit startups

Som et sjovt indslag til DTC Open House fik hver deltager udleveret falske pengesedler, som de efter pitchene kunne ”investere” i den eller de startups, som de mente havde udviklet sig mest og har størst potentiale til at vinde Danish Tech Challenge til januar.

Startuppet Trebo, som har udviklet en maskine, der kan sortere sammenblandende plasttyper og dermed gør det muligt at genanvende overskudsplast, fik flest ”investeringer” blandt de 20 deltagende startups og vandt DTC Open House konkurrencen.

Vigtigheden i at være en del af Danish Tech Challenge

DTC Open House giver de 20 startups mulighed for at vise investorer, potentielle forretningspartnere og andre interessenter deres udvikling igennem de sidste 10 uger i Danish Tech Challenge.

”Det har betydet enormt meget for os at være med i DTC. Vi er kommet frem på så mange områder, som vi ikke ville have kunnet uden at være med i programmet. Det har virkelig accelereret os at få klart defineret vores problem og finde den rigtige forretningsmodel for os. Og så betyder det også meget, at vi har fået hjælp til at få lavet materiale, som er værdigt at vise til investorer, ligesom vi også nu har godt styr på vores struktur som virksomhed,” fortæller Hanne Jarmer, CEO fra Go Dogo.

Ligesom Go Dogo nikker Thomas Trebbien, co-founder og CEO fra vindervirksomheden Trebo genkendende til DTC’s betydning for nystartede virksomheder:

”Vi er jo ingeniører så selve forretningsdelen af det at have en startup, havde vi ikke styr på. DTC har hjulpet os meget med at finde frem til vores forretningsmodel. Hver uge er vi blevet ført igennem et nyt emne, hvor vi starter helt fra bunden og gennemgår, hvordan man skal bygge en forretning op.”

Se video fra dagen her: