21 april 2020
Artikel

Tidligere DTC-deltager, Subblue Robotics, er snart klar til at teste deres robot

Store container- og tankskibsrederier oplever ofte problemer med at få renset deres skibspropeller for begroning, hvilket sænker propellens effektivitet. For at opnå mest muligt på kortest tid, vil man typisk sende dykkere ned for at udføre dette stykke arbejde, imens skibet ligger i havn. På den måde får man renset propellerne, mens skibet lastes eller losses. Problemet ligger i at mange havne ikke tillader dette, og at propellerne derfor må renses uden for havnen, hvilket sænker effektiviteten.

Der er perioder, hvor vi har været lige ved at dø, lige før vi har fået finansiering Michael Hermansen Teknisk direktør Subblue Robotics

Dette problem har iværksættermakkerparret, Don Clausen Evers og Michael Hermansen, som er grundlæggere af virksomheden Subblue Robotics, fundet en løsning på. De har sammen designet en robotarm der skal kunne udføre dette stykke arbejde. Desuden har makkerparret sidste år deltaget i Danish Tech Challenge, som afholdes af DTU Science Park hvert år.

Denne robotarm er designet med de seks frihedsgrader der skal til, for at kunne polere de krummede overflader. Robotten er snart klar til at blive testet og dette skal ske i Københavns Nordhavn, hvor DFDS har givet dem adgang til at afprøve robotarmen. Herefter er planen at teste robotten, monteret på en 2 meter høj og bred undervandsdrone. Dette skal ske i Aarhus havn, hvor et containerskib skal lægge skrue til og her bliver både drone og robotarmen fjernstyret fra havnen af.

En hård kamp

Kampen for nå dertil hvor iværksætterparret er i dag, har været hård. Mange af deres første potentielle kunder var ikke overbevist og troede ikke på deres idé. De fik bl.a. et møde med Maersk Maritime Technology ”det møde gik rigtig dårligt. De sablede os ned, til vi lå på jorden som de to studerende, vi var. De ville jo gerne vide, præcis hvordan vi ville løse problemet, og det ville vi jo ikke sige, vi vidste heller ikke sådan fuldstændig ”siger Don Clausen Evers. Makkerparret fik dog efter denne oplevelse, endnu mere blod på tanden og fortsatte kampen mod deres succes.

For 4 år siden gik Subblue Robotics for alvor i gang med at skaffe finansiering, fra bl.a. Fonden for Entreprenørskab og Skylab Funding og på et skrabet budget fik de udviklet deres første prototype, en vandtæt robotarm der kunne polere overflader. For at spare penge til joints, som er leddene i robottens arme, fik deres første robot kun fire frihedsgrader og kunne derfor ikke polere alt for krummede overflader, i forhold til den de har udviklet i dag, med seks frihedsgrader.

Subblue Robotics, har bl.a. været en del af innovationsfondens program, Innofounder, og har modtaget støtte fra en række fonde, i alt op mod 5 mio. kr. De har som mange andre startupvirksomheder oplevet økonomisk pres flere gange. ”Der er perioder, hvor vi har været lige ved at dø, lige før vi har fået finansiering” Siger Michael Hermansen, som bl.a. gik til halv løn sidste år fordi de skulle have råd til komponenter. Subblue Robotics har desuden også fået en aktiv investor med ind i virksomheden, nemlig den tidligere vice president fra Maersk Line, Anders Koksbang, hvilket har været en stor hjælp for dem.