27 oktober 2021
Artikel

Vanetænkning blokerer for succesfuldt samarbejde mellem startups og store virksomheder

Det er ofte vores personlige adfærd og indgroede tilbøjeligheder, der spænder ben for, at et samarbejde mellem store virksomheder og iværksættere bliver en succes. Sådan lyder det fra forsker i ‘corporate startup collaboration’, Michelle Rogan.

“Det fællesskab, vi indgår i, og de relationer vi har der, spiller en afgørende rolle for iværksætteres succes.” Michelle Rogan Lektor Imperial College Business School i London

Hvem vil vi helst samarbejde med? Det er ofte det første spørgsmål, virksomheder stiller sig selv, når de leder efter en mulig samarbejdspartner.

Men at indlede med det spørgsmål er blot en af en række barrierer for et succesfyldt samarbejde mellem start-ups og større virksomheder.

Det fortæller lektor ved Imperial College Business School i London, Michelle Rogan, der blandt andet forsker i ‘corporate startup collaboration’ og har en baggrund inden for social psykologi og sociologi.

Hun var for nylig hovedtaler ved 10-årsjubilæet for adm. direktør i DTU Science Park, Steen Donner.

Ifølge Michelle Rogan skal vi først spørge os selv, hvorfor og hvordan vi gerne vil samarbejde med andre, før vi spørger med hvem. Desuden mangler vi ofte en strategi for partnerskabet, hvilket kan få samarbejdet til at løbe ud i sandet.

“Men når et samarbejde lykkes, vil betydelig værdi blive skabt – ofte langt mere værdi, end hvad den enkelte spiller kunne have skabt alene,” siger hun.

Et mangfoldigt men tæt forbundet netværk skaber innovation
Mere end 90 procent af virksomhedsledere mener da også, at det vil skabe mere innovation at etablere samarbejder mellem startups og corporates.

“Alligevel viser forskningen, at flertallet af corporate venture capital enheder stopper deres investeringer inden for de første to-tre år, mens kun 28 procent af startups er tilfredse med deres samarbejde med en etableret virksomhed,” siger Michelle Rogan.

Vi er ifølge hende tilbøjelige til at holde fast i det sikre og kendte, når vi leder efter en samarbejdspartner, hvilket der sjældent kommer noget nyt og innovativt ud af.

“Vi har tendens til at skabe forbindelser til dem, der ligner os selv. Det er helt normal menneskelig adfærd,” siger Michelle Rogan.

Michelle Rogans tre råd til bedre corporate startup collaboration
1. Vær klar omkring motivationen for samarbejdet – både hvad angår din egen virksomhed og partnervirksomheden. Hvad er den største udfordring aktuelt i din virksomhed? Hvordan kunne et partnerskab hjælpe med at løse den?
2. Ligesom du er vant til at opdage nye kunder, skal du på samme måde opdage en mulig partner. Spørg, hvordan du kan skabe værdi for partneren.
3. Det skal være et strategisk samarbejde, hvor I vokser parallelt, men ikke konkurrerer på de samme markeder.

 

Hun peger også på, at årtiers forskning viser, at den netværksstruktur, vi indgår i, betyder enormt meget for vores adgang til ressourcer og information.

“Det fællesskab, vi indgår i, og de relationer vi har, spiller en afgørende rolle for iværksætteres succes,” siger hun.

Det optimale netværk har en tilpas diversitet blandt både personer og virksomheder samtidig med, at nogen faciliterer, at de kommer i kontakt med hinanden, siger Michelle Rogan.