Programmet for Folkemødet 2022 havde som sædvanlig fundet plads til iværksætteri. Iværksætterskibet i Allinge Havn tog teten og samlede økosystemet af interesseorganisationer, private virksomheder, politikere, og flere iværksættere og SMV’er.
DTU Science Park inviterede også til debat med specifikt fokus på skalering af startups: Det er for os det altoverskyggende tema, hvis vi skal rykke os som iværksætternation. Panelet bestod af politikere – Mona Juul og Fie Hækkerup, startups – Go-Pen og Copenhagen Cartel og Esben Gadsbøll, serieiværksætter og formand for det grønne iværksætterpanel.
Nåede du ikke Bornholm i år eller nåede du ikke iværksætter-debatterne er her vores bud på de 4 vigtigste take aways på iværksætteri:
1. Danmark har gode forhold for startups – men det er svært at skalere
Esben Gadsbøll – serieiværksætter og formand for det grønne iværksætterpanel – sagde det meget konkret i vores debat ”Fra iværksættercirkus til globale løsninger”:
”Vi skal ikke spørge os selv, hvad vi kan gøre for startups i Danmark, for vi gør det godt og vi gør meget. Det er det forkerte spørgsmål. Nej, det rette spørgsmål er: Hvordan kan vi få flere startups til at skalere?”
2. Samarbejde mellem corporates og startups er en vigtig nøgle til skalering
”Startups er king i Silicon Valley – corporates er king i DK”. Sådan sagde Sine Linderstrøm fra DI. ”Hvis vi skal blive bedre til at skalere startups, kræver det, at vi tager startups alvorligt. Gennem samarbejde mellem corporates og startups kan vi udvikle nye ideer, produkter, logistikløsninger og også tilføre kapitalindsprøjtninger af denne vej”.
Som Mona Juul, erhvervsordfører for Konservative, sagde:
”Startups skal ikke være et hobbyprojekt. Vi skal ville det, og vi skal facilitere det netværk, som startups har brug for, for at skalere på de udenlandske markeder.”
3. Skalering = internationalisering
I Danmark er skalering lig med internationalisering.
Startups i Danmark kan typisk ikke vokse sig særligt store, før de bliver nødt til at kigge på det internationale marked. Det vil sige, at det ofte er meget små virksomheder, der skal agere internationale.
Virksomheden, Copenhagen Cartel, står netop overfor at skulle skalere. Vigtigst for dem er nu at komme ud på nye markeder. Founder og CEO, Katrine Lee Larsen, pointerer at adgang til nye markeder er svært, når man er få mennesker, der samtidig har ansvar for at bygge en forretning op med investorer, organisering og salg. Der er behov for sparring og viden. Og et behov for kompetencer, der kan rådgive om hvilke markeder, der mest optimale for den givne virksomhed. Og som Ole Kjerkegaard fra Go-Pen siger: ”Hjælpen stopper, efter min erfaring, når man skal udenlands med sin virksomhed. Udsynet i Danmark er for nationalt betonet.
4. Nu er det op til politikerne
Fie Hækkerup, folketingskandidat fra Socialdemokratiet, påpegede, at vi har meget at være stolte af i Danmark. Vi har et af verdens bedste systemer til at understøtte startups. Det offentlige hjælper, men indkøb igennem det offentlige kan forbedres.
Mona Juul, erhvervsordfører og MF (K), var klar i spyttet: ”Vi skal hæve barren. Den store udfordring er kapital og arbejdskraft. Vi er gode til at skabe startups, men det svære er at skalere. Og så er det for useriøst, at vi har iværksætterråd, som skal forbedre forhold for startups, som er besat af folk helt uden startuperfaringer”.
”Det er alvorligt for Danmark hvis vi ikke satser på det, vi skal leve af i fremtiden,” lød det fra Esben Gadsbøll. Og det kommer til at koste Danmark dyrt, at så mange af de succesfulde virksomheder stadig flytter udenlands eller får udenlandske ejere.
DTU Science Park kommer til at følge forhandlingerne på iværksætterpolitikken tæt.