Når morgendagens produkter skal på markedet, er der helt nye muligheder. Teknologier som indsamling af store datamængder, blockchain og kunstig intelligens har ikke kun betydning for, hvordan fremtidens produkter kan komme til at se ud. Det har også betydning for, hvordan selve foretningsmodellerne skal skrues sammen.
Vi har bedt en ekspert om at komme med bud på tre nye forretningsmodeller, som vi kommer til at se mere til i fremtiden. Bjarne Schøn er strategisk business developer og mentor i forskerparken Scion DTU, hvor han blandt andet hjælper nystartede tech-virksomheder med netop forretningsmodeller.
De tre nye forretningsmodeller, vi skal igennem er inden for leasing, blockchain og en såkaldt “no cure, no pay”-model. Alle eksemplerne tager udgangspunkt i, at fremtidens forbrugere ikke vil eje ting.
“Millenials, som lige om lidt bliver voksne forbrugere, har ikke lyst til at selv eje deres ting, men vil være meget mere åbne overfor at lease dem – og også bruge deres egne data som valuta,” forklarer Bjarne Schøn.
Big data kan sælges og gøre produkter billigere
Det kommer næppe som et chok for mange, men big data er kommet for at blive. Udover at indsamle viden om dine kunder, som du kan bruge, kan du også inkorporere salg af data direkte i aftalen med kunden, forklarer Bjarne Schøn.
“Rolls Royce leverer flymotorer, og de er begyndt på en forretningsmodel, hvor de tilbyder at lease flymotorer ud til deres kunder. Kunderne betaler per måned og skal også give adgang til, at Rolls Royce kan få data om, hvordan motorerne bliver brugt, og hvordan de generelt har det,” siger han.
Ved at dele data med Rolls Royce, forventes kunderne at kunne optimere brændstofforbruget med omkring én procent, hvilket kan betyde besparelser på op mod 250.000 dollars per fly om året. Samtidig kan Rolls Royce bruge data til at forudse, hvornår en motor eksempelvis skal repareres.
“I stedet for at have flydele liggende over hele verden, kan de forudse, at der måske er 60 procents sandsynlighed for, at motoren skal repareres om to uger, hvor flyet er i Malaysia. Så sparer de tid og penge ved kun at have flydele liggende der, hvor der er brug for dem, og de kan have en mekaniker klar,” siger han og tilføjer:
“Helt generelt kommer vi til at se mange forretningsmodeller af denne type; du betaler med data, og jeg gør det billigere for dig at købe eller leje mit produkt. Vi får begge noget ekstra ud af forretningsmodellen og af at dele data med hinanden.”
Blockchain gør det lettere at lease ting
Det er altså lagt i kakkelovnen til, at vi kan lease alle vores ting i fremtiden, og måske betale med data om, hvordan vi bruger det. En teknologi, som kan gøre dét at udleje ting lettere og mere sikkert er blockchain-teknologien, som vi kender fra internet-valutaen “bitcoin”. Princippet i den teknologi er, at det er nemt at overvåge præcis hvilke data og transaktioner, der er foregået.
“Især inden for smarte kontrakter er det her stort. I USA bruger man det allerede -eksempelvis hvis du skal lease en bil. Du sætter dig ind, en sensor scanner din smartphone, og via blockchain-teknologien kan der laves en smart kontrakt, hvor leasingfirmaet kan tjekke, hvad din historik er med leasede biler, om du har penge på kontoen og så videre,” siger Bjarne Schøn.
Al den indsamling og verificering af data er tidligere noget, der ville have taget lang tid og kostet mange penge, men det kan klares på få sekunder, fordi vi har big data samt blockchain til rådighed.
“Det bliver lettere for firmaer og privatpersoner at stole på hinanden, så teknologier som blockchain vil være det, man kan bygge nye forretningsmodeller ud fra,” tilføjer Bjarne Schøn.
No cure, no pay-modellen
Vi kommer heller ikke udenom big data i det sidste bud på fremtidens forretningsmodeller. Flere virksomheder har efterhånden fået øjnene op for at bruge kunstig intelligens i deres produkter, og fordi en chat-bot ikke koster meget i drift, så har det afstedkommet en ny forretningsmodel, kaldet “no cure, no pay”.
Et eksempel kan være, hvis du som flypassager er blevet ramt af forsinkelser under rejsen, og skal søge erstatning. Normalt er det en bøvlet og tidskrævende proces, men der findes chatbotter, hvor du giver dem al info om din rejse, og så laver den alt papirarbejdet for dig. Og dét koster ikke noget, forklarer Bjarne Schøn.
“Vi vil i fremtiden se mange flere services, som i sig selv er gratis, lige indtil du får medhold i retten, får erstatning fra dit flyselskab, eller hvad problemet nu var. Så koster det måske 20 procent af det beløb, du får tilbage.”
“Det vil blive stuerent at tale om data som valuta”
Bjarne Schøn mener, at vi i disse år ser en ny tilgang til dét faktum, at vi alle samme efterlader data om vores forbrug. Lige nu er der ingen firmaer, der åbent tør tale om, at de indsamler deres kunders data, da det vil skræmme forbrugere væk. Det vil dog ændre sig markant, mener han.
“Det vil være meget mere stuerent at tale om, at dine kunder skal betale med data. Vi vil helt klart se aftaler i stil med, ‘du får denne her kaffe gratis, men du skal logge på vores netværk, så vi kan indsamle det her data om, hvad du søger efter.’ Og folk vil acceptere det, så længe det er klart, hvad deres data bliver brugt til,” siger han.