Tag ikke fejl af den stille lyd, motoren laver. Der er stærke kræfter i elmortorcyklen, som startupvirksomheden Fenris Motorcycles står bag, selvom benzinmotoren er byttet ud med en elmotor. Fenris har udviklet en superbike, der er en bred betegnelse for sportsmotorcykler. Motorcyklen har en topfart på 300 km/t, et batteri, der kan køre 250 kilometer, og deres motor er 30 procent stærkere end deres nærmeste konkurrent fra Italien.
Fenris var i finalen af Danish Tech Challenge i 2014, der var det første år, innovationsprogrammet blev afholdt. Danish Tech Challenge er arrangeret af Scion DTU og Industriens Fond, der uddeler fondens Iværksætterpris til vinderen.
“Det var en kæmpe omvæltning at være med i Danish Tech Challenge. Det var som at være på træningslejr. Vi blev presset til at gøre det bedste og træne hårdt,” siger Jesper Vind, der er administrerende direktør for og medstifter af Fenris Motorcycles.
Motorcykelbranchen er en udansk branche
At Fenris har overlevet er ikke så underligt. Administrerende direktør på Scion DTU, Steen Donner, pointerede til årets Danish Tech Challenge award show, at der begyndte at tegne sig en tendens til, at virksomhederne fra programmet havde en bedre overlevelsesrate end andre startupvirksomheder.
Fenris forventer at komme på markedet i 2019, og der er sket meget siden de for snart tre år siden stod unge og grønne i Scion DTU’s døråbning.
“Da vi startede, var vi nogle forvirrede teenagere. Nu har vi den ballast, der skal til for at blive topchefer – og det er sket hurtigt,” siger Jesper Vind.
De er den første danske virksomhed, der arbejder med mortorcykler siden Nimbus, og den første virksomhed til at arbejde med elektroniske motorcykelmotorer i Danmark.
“Branchen er udansk, og før Danish Tech Challenge sagde mange, at man ikke kunne lave motorcykler i Danmark. Men Danish Tech Challenge tog os meget seriøst og sørgede for, at vi blev præsenteret for de rigtige mennesker, der kunne skubbe os ud over rampen, og ikke var bekymret for danske barrierer,” siger Jesper Vind.
Du skal bruge udholdenhed, ikke tålmodighed
Fenris flyttede i september ind i nye lokaler. Og det 600 m2 hovedkvarter har gjort noget ved virksomheden i forhold til gennemslagskraft og selvforståelse.
“Det har givet os en identitet, og det betyder meget for os, at vi kan samle hele vores hold på ét sted. Siden vi flyttede ind, er den ene gode ting efter den anden sket. Før skulle vi overbevise folk om vores projekt, nu ringer folk til os,” siger Jesper Vind.
Selvom de hele tiden har vidst, hvad de kunne, så har det været svært at vise, at de kunne det på en troværdig måde. Men de nye lokaler hjælper med det, fordi de kan vise virksomheden frem som helhed. De oplever desuden nu at blive anerkendt i branchen ved blandt andet at blive inviteret til motorcykelkonferencer.
Når virksomheder er med i Danish Tech Challenge, kan man godt få det indtryk, at de alle er klar til markedet efter forløbet. Men det tager tid at udvikle både virksomhed og produkt. For at klare sig som iværksætter er det dog ikke tålmodighed, man skal have meget af, mener Jesper Vind men i højere grad udholdenhed:
“Jeg har arbejdet i Afrika, hvor der aldrig er noget, der virker. Det har givet mig en udholdenhed og evne til at presse på. Der er mange iværksættere, der brænder ud, inden de når derhen, hvor de vil. Det at løbe et marathon handler heller ikke kun om, at have en god grundform. Det handler også om, at man er mentalt klar til løbet,” forklarer Jesper Vind.