Danish Tech Challenge

Danmarks førende vækstprogram for hardware startups

Har du spørgsmål om Danish Tech Challenge?

Jeg hedder Mads Rømer Svendsen og er Program Manager i Danish Tech Challenge. Jeg har arbejdet med startups gennem hele min karriere – og har faktisk selv deltaget i programmet for nogle år siden, og kender derfor de udfordringer du står overfor. 

Tøv ikke med at kontakte mig direkte, hvis du vil vide mere om programmet, ansøgningsprocessen eller hvordan Danish Tech Challenge kan være relevant for netop din hardware-virksomhed. 

Danish Tech Challenge: Få adgang til eksperter, og muligheden for at vinde 500.000 kr.

Danish Tech Challenge er DTU Science Parks vækstprogram for hardware-startups. I programmets mere end 10 års levetid har virksomheder som Heliac, MedTrace, Rokoko og Mash Makes været en del af programmet. 


Vi hjælper dig med at tage dit produkt og din virksomhed til næste niveau. Du får en komplet gennemgang af din forretning, så du står stærkere overfor investorer, samarbejdspartnere og fremtidige kunder. 

I løbet af programmet får du mere end 50 timers 1:1-rådgivning med fageksperter, relevante ugentlige workshops og bliver eksponeret overfor relevante investorer. 

Du får også et mentorteam bestående af erfarne og dygtige mentorer med relevant erfaring fra DTU Science Parks MIT-baserede mentorprogram, og bliver samtidigt en del af DTU Science Parks community med mere end 300 deep tech-virksomheder.  

Vi hjælper dig med at sammensætte det rigtige team, implementere bæredygtighed og impact i din value propostion og supportere din produktudviklingsproces så du undgår de største udfordringer og fejltagelser. 

Forløbet er skræddersyet til din virksomhed og giver dig de bedste forudsætninger for at komme på markedet og rejse kapital, så du skaber vækst i din virksomhed. Sagt kort, hjælper vi dig med at opnå product-market fit. 

Det er gratis at deltage i Danish Tech Challenge. Programmet er støttet af Jyske Bank. 

Danish Tech Challenge 600_200
Jyske Bank 600_200

Som deltager i Danish Tech Challenge får du:

  • 1:1 møder med eksperter inden for bl.a. jura, produktudvikling og bæredygtighed – altid med udgangspunkt i din startups konkrete udfordringer. Se alle discipliner
  • Relevante og praksis-orinterede workshops i team-sammensætning, præsentationsteknikker, kapitalrejsning, produktudvikling m.m. 
  • Et dedikeret mentorteam, fra vores mentorprogram, med erfaring der matcher netop din virksomheds branche og udviklingsfase.  
  • Et unikt community med ligesindede foundere hvor relationer og sparring er i fokus – også efter programmet er slut. 
  • Eksponering over for relevante og attraktive investorer
  • En skrivebordsplads til dig og dit team i DTU Science Park 

Facts om deltagerne i Danish Tech Challenge

+ 0

De er innovative og har udviklet +330 produkter i løbet af de sidste 3 år.

0 %

De skaber levedygtige virksomheder – 83% kommer ud over de første 3 leveår.

DKK 0 mia.

De skaffer finansiering – deltagerne i Danish Tech Challenge har samlet set gennem programmerne rejst DKK 2.8 mia.

+ 0

De skaber nye arbejdspladser og har gennem de sidste 10 år skabt +1.500 nye arbejdspladser.

Hvem kan deltage i Danish Tech Challenge?

Danish Tech Challenge er for startups, der udvikler hardware-løsninger med potentiale til at forandre verden. 

Gennem de sidste 11 år har vi haft en bred vifte af virksomheder med i programmet – fra droner og kræftdiagnostik til pissoirer til kvinder, autonome robotter og nye materialer til byggebranchen. Udforsk tidligere deltagere i vores vækstprogrammer her.

Vi stiller få men vigtige krav til din startup:

  • Du skal arbejde med et fysisk produkt. Digital-only løsninger er ikke en del af programmet. 
  • Founders skal være fuldt dedikeret. Vi leder efter teams, der er klar til at gå all-in på deres virksomhed 
  • Du skal kunne møde fysisk op. Vi forventer fremmøde 1–2 dage om ugen i DTU Science Park, Lyngby 

Er du i tvivl, om din startup passer ind i programmet? Tag endelig fat i os – vi hjælper gerne. 

Vigtige datoer i programmet

1. september 2025

Deadline for ansøgninger

Alle ansøgere informeres om, hvorvidt de er blevet udvalgt til at præsentere for juryen. 

18. - 19. september 2025

Pitchdage overfor jury

Udvalgte startups pitcher foran en jury, der udvælger årets deltagere.

29. september 2025

Kick-off

De udvalgte startups deltager i en kick-off session, hvor vores team, partnere og udvalgte interessenter fortæller dig, hvad du kan forvente af programmet.

29. september - 3. oktober 2025

Onboarding uge

Programmet starter med en intens onboarding uge, hvor du blandt andet møder de andre startups i programmet.

Februar 2026

Semifinalen

10-12 startups går videre til semifinalen.

Marts 2026

Finale

5-6 startups går videre til finalen.

April 2026

Award show

Kåring af vinderen der modtager Jyske Banks Startup Award og en medfølgende præmie på 500.000 DKK.

Sådan foregår det​

Ud af alle ansøgere udvælges 15 hardware startups til at være en del af programmet. Forløbet foregår i DTU Science Park i Lyngby, og varer fem måneder.

Programmet starter med en intensiv onboarding uge, hvor du møder de andre deltagere, fageksperter, vores partnere og teamet bag programmet. I de følgende måneder vil der ugentlige være workshops, samt løbende 1:1-rådgiving med fageksperter. Det er derfor vigtigt at I kan være fysisk til stede 1-2 dage om ugen. Under programmet vil der være flere mulige pitch-events hvor I kan møde og præsentere for investorer.

I slutningen af programmet udvælges 10-12 virksomheder til semifinalen, hvoraf seks virksomheder går videre til finalen og skal pitche deres forretningsidé til et stort awardshow. Vinderen udvælges af en ekstern jury og modtager Jyske Bank’s Startup Award og en medfølgende præmie på 500.000 kroner.

Vi udvikler og tester din virksomhed gennem 10 discipliner

Danish Tech Challenge er et intensivt og ambitiøst vækstprogram, hvor vi gennem workshops og 1:1 sparring udvikler din virksomhed.

hardware startup vækstprogram
Et stærkt fundament for vækst

I Danish Tech Challenge får du indsigt i 10 centrale discipliner, der er afgørende for at vækste og komme succesfuldt på markedet. Forløbet er skræddersyet til din virksomheds specifikke udfordringer og muligheder, og vi har faglige eksperter inden for alle 10 områder klar til at rådgive, udfordre og støtte dig. 


Disciplinerne danner et solidt forretningsmæssigt fundament, der gør din startup stærkere, mere fokuseret – og klar til at skalere under og efter programmet. 

Optimer dine chance for at få finansiering

Når du deltager i Danish Tech Challenge forbedrer du dine chancer for at få funding. I løbet af programmet rejses der mange penge, og vi er bindeleddet mellem dig og potentielle investorer. 


Deltagelse i Danish Tech Challenge gør din virksomhed mere attraktiv at investere i. Vi hjælper dig med at opbygge et godt pitch deck og træner din pitch for investorer sammen med dig. 

  • Sparring med Jan Rosenbom, vores Investment Manager
  • Hjælp til udarbejdelse af dit pitch deck
  • Stor eksponering for investorer
  • Workshops i præsentationsteknik, så dit pitch bliver knivskarpt
  • Matchmaking med potentielle investorer

Mød vores vækstteam

Når du deltager i et af vores programmer, får du gratis sparring med de fageksperter fra vækstteamet, du har brug for. 

Vores vækstteam består af højt kvalificerede eksperter, som hjælper dig gennem forløbet. Her kan du få sparring på alt fra forretningsudvikling til rekruttering som et led i forløbet.

Samarbejd med vores corporate partnere

Hos DTU Science Park har vi en række corporate partnere, som samarbejder med startups i form af opkøb, investeringer eller adgang til unik viden. 

Vi er bindeleddet mellem dig og dem og kan hjælpe med at finde det rigtige match for din virksomhed.

Corporate partnere

Mød vores alumni-startups

Danish Tech Challenge har vækstet hardware-startups i mere end 10 år. Gennem denne årrække har mere end 200 virksomheder været med, blandt andet Mash Makes, Rokoko og Heliac. Her finder du dem, der har taget rejsen – og nu er en del af vores stærke alumni-community. 

Tidligere Danish Tech Challenge deltagere

Historien om Danish Tech Challenge

Hør Steen Donner, CEO af DTU Science Park, og tidligere deltagere  fortælle historien om Danish Tech Challenge i videoen.

Hvorfor blev programmet skabt, hvad er blevet justeret til, og hvad har virksomhederne fået ud af at deltage. 

Fra 2013-2023 har har DTU Science Park drevet programmet med støtte fra Industriens Fond.

FAQ om Danish Tech Challenge

Her finder du svar på hyppige spørgsmål om programmet. Finder du ikke svar på det, du søgte, er du altid velkommen til at kontakte os.

For at deltage i Danish Tech Challenge skal du sende en ansøgning og have et dansk CVR-nummer.

Ja. Dette program er for hardware-startups.

Alt, der ikke kun er digitalt eller en tjeneste, kan betegnes som hardware.

Ja, sagtens. Danish Tech Challenge er både for nye og mere erfarne startups.

Nej. Dog er det en fordel at være to eller flere. Kommer du alene, vil vi nok forsøge at overtale dig til at finde en medstifter. Men du kan deltage alene. 

Nej, men du får et skrivebord i et åbent kontorfællesskab i DTU Science Park sammen med andre startups.

Nej. Men hvis du bliver en del af Danish Tech Challenge, bliver du også en del af DTU Science Park’s community som består af mere end 300 deep tech-virksomheder. 

DTU Science Park er et sikkert sted, hvor vi aldrig deler dine informationer uden samtykke. Kontoret, hvor du holder til, er dog et åbent rum med mange mennesker, så hvis du har fortrolige informationer, skal du overveje, hvornår du deler dem.

Nej, det er gratis at deltage i programmet.

Vi har en ekstern jury, der kårer vinderen. Juryen består primært af tech-eksperter og investorer. Teamet bag Danish Tech Challenge har ingen indflydelse på, hvem der vinder.

Mads Rømer Svendsen

Senior Program Manager

Vil du vide mere om Danish Tech Challenge?

Udfyld formularen herunder, og lad os tage en snak.

Jura & regnskab

Disciplinejer: Bach Law og EY

Formål

At sikre at alle de nødvendige virksomhedsdokumenter er på plads og opfylder de lovbestemte krav samt forberede virksomheden på eventuelle fremtidige investeringer. 

At sikre at startup’en kan lave en pålidelig og præcis, finansiel rapportering og styre jeres likviditet, hvilket er grundlæggende for at kunne drive forretning og rapportere til investorer.

Hvordan?
  • 1:1 sparring om hvordan man bruger bogføringssystemer, indberetter moms/skat, opsætter P&L budgetter og likviditetsbudgetter. 
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne og processerne til at være klar til at tiltrække, ansætte og oplære nye ansatte.
  • Du får adgang til skabeloner, som du kan bruge som inspiration til ansættelseskontrakter, direktøraftaler, fortrolighedsaftaler, osv.
Udbytte
  • Budgetter
  • P&L struktur
  • Skat inkl. virksomhedsstruktur
  • Regnskabsaflæggelse

Produktudvikling

Disciplinejer: Move Innovation

Formål

At sikre effektiv produktudvikling og styring af jeres udviklingsroadmap, så I kan levere det I lover til tiden samt  hvordan du kommunikerer det til eksterne interessenter.

Hvordan?
  • 1:1 sparring og workshops om jeres produktudvikling, roadmap, milepæle, prisberegning, m.m.
Udbytte
  • En one pager produktbeskrivelse af jeres ‘Minimal Viable product’ som I har testet og verificeret på rigtige kunder.
  • Et defineret roadmap over produktet/systemerne med milepæle, funktionalitet, stykpris og omkostningsberegning.
  • Kravspecifikation for produktet
  • Detaljeret design og tilhørende stykliste (BoM)
  • Risikovurdering og produktudvikling

Organisation & team

Disciplinejer: Good Morning April

Formål

At sikre at du har det rette team og kompetencer til at udvikle og skalere virksomheden. At du er bevidst om dine principper og værdier, og at ved, hvordan du opbygger klare roller og ansvar i din organisation – nu og i fremtiden.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Indsigt i personprofilerne i dit team, og hvordan du udvikler teamet i opstarten.
  • Du har en klar forståelse af dit kulturelle grundlag (formål og principper).
  • Du har en klar forståelse af, hvor din startup mangler kompetencer nu og i fremtiden – baseret på din milepælsplan.
  • Du kan præsentere et organisationsoverblik for potentielle investorer med klare roller og ansvar – nu og i den nærmeste fremtid.

Product Market Fit

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

Product Market Fit er afgørende for en startup. Hvis du ikke løser et reelt problem for rigtige mennesker, så har din virksomhed ingen eksistensberettigelse.

Hvordan?
  • Workshops med teori, eksempler fra det virkelige liv og engagerende praksis. Herunder eksempler på lean canvas, udbytte- og værdianalyse, Value proposition og meget mere.
  • 1:1 sessioner med forretningsudviklere fra dit vækstteam. Vi gennemgår dine antagelser, udfordrer dem og giver råd til, hvordan du kan forbedre din case. 
Udbytte
  • Du forstår ‘the lean methodology’ for Minimal Viable product (MVP) og build-measure-learn loops
  • Du kender forskellen på produktspecifikationer, udbytte og værdier – og hvordan man tester det
  • Du kan validere dit lean canvas og teste antagelser om dit marked
  • Du opnår Product Market Fit
  • Du har lavet et kortfattet value proposition der at afspejle dine resultater
  • Du har testet dit value proposition på nuværende og fremtidige kunder

IP-rettigheder

Disciplinejer: AWA

Formål

At sikre at du ved, om du skal sikre dit produkt/løsning med IP-rettigheder.

Hvordan?
  • 1:1 sparring for at hjælpe dig med at identificere dit behov for IP.
  • Adgang til AWA-konsulenter for at konsolidere din IP-køreplan.
Udbytte
  • Identificering af dine behov for IP (patenter, design, varemærker, copyright, domænenavne).
  • En struktureret plan for, hvad du skal gøre, hvornår du skal sikre nødvendig IP og ansøge om patent.
  • Identificering af evt. forretningshemmeligheder, og hvad du skal gøre/ikke gøre.
  • Indsigt i licenser til nødvendige patenter.
  • Kendskab til FtO og hvordan du kan blokere patentrettigheder.

Salg

Disciplinejer: Leon Birdi

Formål

At lære salgsprocessen at kende fra kendskab til underskrevet aftale er afgørende for enhver virksomhed. Det er ikke nok at have et godt produkt. Det er vigtigt også at kunne sælge det. 

Hvordan?
  • Workshops, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen. 
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Online salgstræning 
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan formulere dine salgsmål
  • Du kan opret en salgspipeline
  • Du kan ringe til kunderne og gøre dem interesserede
  • Du kan tiltrække varme kundeemner via social selling

Supply Chain

Disciplinejer: Henrik Storm Jørgensen

Formål

At sikre at du kan levere dit produkt til tiden samt til den rigtige pris og kvalitet. Derfor skal du overveje og administrere, hvordan du udvikler, køber, producerer og servicerer dit produkt.  

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • En oversigt over din forsyningskæde
  • En forsyningskædestrategi med omkostningsmål og oprettelse/handlinger for at nå omkostningsmålet, eventuelt sammen med en vejledning
  • En risikovurdering og reduktion af risiko i forsyningskæden

Ejerskab & finansiering

Disciplinejer: Investment Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du har kendskab til og overblik over finasieringsmulighederne, inkl. soft funding nationalt og internationalt (primært EU-midler).

At sikre at du kan lave en god finansieringsstrategi og kan svare på, hvorfor investorer bør investere i din virksomhed samt hvilken slags investeringer, der er nødvendige til hvilken værdiansættelse.

At du kan lave en god og målrettet ansøgning.

Hvordan?
  • En workshop om ‘best practice’ i forbindelse med kapitalrejsning
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du er bevidst om og i stand til at kommunikere, hvordan og hvor du vil skaffe finansiering.
  • Du kan kommunikere, hvilken slags finansiering der specifikt er nødvendig for din virksomhed og dine visioner for, hvad penge skal bruges til.
  • Du har indsnævret hvilke muligheder der er relevante for dig, hvorfor og hvornår.
  • Du er klar til at ansøge om finansiering ud fra, hvad der er relevant for dig med hensyn til kriterier og i overensstemmelse med din køreplan og finansieringsstrategi.
  • Du kender faldgruberne, og hvad du skal undgå.

Forretningsmodel

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du får defineret hvordan du skaber og leverer værdi, hvordan du sælger, hvordan du tjener penge, og hvad din rejse er for de næste par år. Det er afgørende for at få investorer ombord og en vigtig del af et pitch.

Hvordan?
  • 20 minutters introduktion til ”Forretningsmodel & Økonomi” med teori, eksempler fra det virkelige liv og praksisøvelser.
  • 1:1 sessioner med kommercielle forretningsudviklere fra DTU Science Park. Vi gennemgår din forretningsmodel i detaljer, udfordrer dine antagelser og giver råd om ‘best pratice’.
Udbytte
  • Du kan beskrive din forretningsmodel: Hvordan du producerer, sælger og tjener penge.
  • Du forstår din økonomi og kan lave produktberegninger samt 3 års resultatopgørelse med klare og gennemsigtige forudsætninger.
  • Du kan beskrive din køreplan, inkl. kritiske milepæle om f.eks. kunder, finansiering og team.

Impact & Sustainability

Disciplinejer: IBMS

Formål

Vores mål er at integrere din ‘impact’ vision med dit value proposition – hvilket gør den målbar og operationel.

Når du har en klar vision inklusive indikatorer og målinger forbundet med den påvirkning dit produkt/service har på miljøet, så styrker det dit værditilbud og gør din virksomhed mere konkurrencedygtig.

Hvordan?
  • En workshop om emnet i løbet af programmet
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Udvikling af en effektplan, der er relevant for din virksomhed og bæredygtighedsmål, inklusive udvalgte arbejdsark og øvelser, der udforsker ovenstående påvirkningselementer (fra problemdefinition til effektplan og effektindikatorer/metrics). 

Brand & Marketing

Disciplinejer: Holst Mouritzen

Formål

At sikre at du ved hvilken værdi dit produkt/ydelser skaber og kan sætte ord på det, så du kan opbygge et unikt brand og skabe interesse for dit produkt overfor den rette målgruppe. Derudover skal du kunne kommunikere din vision og værdier, når du kommunikerer med investorer, partnere, kunder og andre interessenter.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne til at definere dine kernebudskaber, kortlægge hvordan du markedsfører dine produkter/ydelser, og hvilke kanaler du skal bruge.
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Dit formål og dine kernebudskaber er på plads
  • Din visuelle identitet og grafik er på plads og implementeret på din hjemmeside samt 1-2 centrale SoMe-platforme
  • Du kender dine kunder og har identificeret hvilke kanaler du vil nå dem på
  • Du har designet din kunderejse og ved, hvordan du vil nå dine kunder 

Marked & kunder

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du kender dine markeder, dine kunder – og dine konkurrenter. Hvor stort er dit marked, og hvad er dit markedspotentiale? Hvem er kunderne, hvor er de, hvor mange er der, og hvordan når du dem? Hvordan adskiller dit produkt og din service sig fra dine konkurrenters? 

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan beskrive hvor attraktivt dit marked er – samt alternative mulige markeder
  • Du har defineret dit markedspotentiale ud fra størrelsen, vækst og forventet markedsandel.
  • Du har overblik over konkurrentlandskabet og kan beskrive hvilke USP’er dit produkt/løsning har i forhold til andre produkter.