Danish Tech Challenge

Danmarks førende vækstprogram for hardware startups

Mads Rømer Svendsen

Har du brug for hjælp med din ansøgning?

Lad os hjælpe dig med din ansøgning til Danish Tech Challenge. Vi kan også svare på spørgsmål om formalia og praktikaliteter.

Deltag i Danish Tech Challenge, accelerer din hardware startup - og vind DKK 500.000

Danish Tech Challenge er DTU Science Parks vækstprogram for hardware-startups. Ud af mere end 100 ansøgere udvælger vi de 15 mest lovende startups til programmet.

Formålet er at hjælpe dig med at udvikle dit produkt og din virksomhed. Du får en 360 graders gennemgang af din forretning, så du står stærkere overfor investorer, samarbejdspartnere og fremtidige kunder. 

I løbet af programmet får du mere end 50 timers 1:1-rådgivning med fageksperter, relevante ugentlige workshops og bliver eksponeret overfor potentielle investorer.

Du får også et mentorteam bestående af erfarne og dygtige mentorer fra DTU Science Parks MIT-baserede mentorprogram, og bliver en del af DTU Science Parks community med mere end 300 deep tech-virksomheder. 

Vi hjælper dig med at sammensætte det rigtige team, implementere bæredygtighed og impact i din value propostion og supportere din produktudviklingsproces så du undgår de største udfordringer og gnidninger.

Forløbet er skræddersyet til din virksomhed og giver dig de bedste forudsætninger for at komme på markedet og rejse kapital, så du skaber vækst i din virksomhed. Sagt kort, hjælper vi dig med at opnå product-market fit.

Det er gratis at deltage i Danish Tech Challenge.

Danish Tech Challenge 600_200
Jyske Bank 600_200

Facts om deltagerne i Danish Tech Challenge

+ 0

De er innovative og har udviklet +330 produkter i løbet af de sidste 3 år.

0 %

De skaber levedygtige virksomheder – 83% kommer ud over de første 3 leveår.

DKK 0 mia.

De skaffer finansiering – deltagerne i Danish Tech Challenge har samlet set gennem programmerne rejst DKK 2.8 mia.

+ 0

De skaber nye arbejdspladser og har gennem de sidste 10 år skabt +1.500 nye arbejdspladser.

Som deltager i Danish Tech Challenge får du:

  • Mere end 50 timers 1:1-rådgivning om blandt andet produktudvikling, jura, salg og bæredygtighed. Se alle discipliner
  • Ugentlige workshops i blandt andet præsentationsteknikker, så dit pitch bliver knivskarpt
  • Et team af stærke mentorer fra vores mentorprogram samt sparring og networking med ligesindede foundere
  • Eksponering over for attraktive investorer
  • En grundig 360 graders analyse af din startup

Det førende accelerationsprogram for hardware-startups

Hvem kan deltage i Danish Tech Challenge?

Danish Tech Challenge er for startups, der arbejder med løsninger, som har potentiale til at forandre verden. 

I løbet af de seneste 10 år, som programmet har kørt, har der været en bred vifte af virksomheder med. Alt fra droner, udstyr til nuklear kræft diagnosticering, pissoir til kvinder, autonome robotter, nye materialer til byggeindustrien og meget mere.

  • Det er et krav at virksomheden arbejder med et fysisk produkt
  • Vi forventer at founders er fuldt dedikeret til deres startup
  • Fysisk fremmøde i DTU Science Park, Lyngby 1-2 dage om ugen er forventet

Er du i tvivl, om du må deltage i programmet, er du altid velkommen til at kontakte os.

Sådan foregår det

Ud af alle ansøgere udvælges 15 hardware startups til at være en del af programmet. Forløbet foregår i DTU Science Park i Lyngby, og varer fem måneder.

Programmet starter med en intensiv onboarding uge, hvor du møder de andre deltagere, fageksperter, vores partnere og teamet bag programmet. I de følgende måneder vil der ugentlige være workshops, samt løbende 1:1-rådgiving med fageksperter. Det er derfor vigtigt at I kan være fysisk til stede 1-2 dage om ugen. Under programmet vil der være flere mulige pitch-events hvor I kan møde og præsentere for investorer.

I slutningen af programmet udvælges 10-12 virksomheder til semifinalen, hvoraf seks virksomheder går videre til finalen og skal pitche deres forretningsidé til et stort awardshow i marts. Vinderen udvælges af en ekstern jury og modtager en præmie på 500.000 kroner.

Vigtige datoer i programmet

8. september 2024

Deadline for ansøgninger

Alle ansøgere hører fra os, om I er blevet udvalgt til at pitche foran en jury.

23. - 24. sep. 2024

Pitchdage overfor jury

Udvalgte startups pitcher foran en jury, der udvælger årets deltagere.

7. oktober. 2024

Kick-off

De udvalgte startups deltager i en kick-off session, hvor vores team, partnere og udvalgte interessenter fortæller dig, hvad du kan forvente af programmet.

21. oktober. 2024

Programstart

21. - 25. oktober. 2024

Onboarding uge

Programmet starter med en intens onboarding uge, hvor du blandt andet vil møde de eksperter du kommer til at arbejde med.

24. - 25. januar. 2025

Semifinalen

10-12 startups går videre til semifinalen.

Jan. - feb. 2025

Finale

5-6 startups går videre til finalen.

Marts 2025

Award show

Kåring af vinderen der modtager DKK 500.000.

Samarbejd med vores corporate partnere

Hos DTU Science Park har vi en række corporate partnere, som samarbejder med startups i form af opkøb, investeringer eller adgang til unik viden. 

Vi er bindeleddet mellem dig og dem og kan hjælpe med at finde det rigtige match for din virksomhed.

Vækstprogram for bæredygtige startups
Corporate partnere

Vi udvikler og tester din virksomhed gennem 10 discipliner

Danish Tech Challenge er et intensivt og ambitiøst vækstprogram, hvor vi gennem workshops og 1:1 sparring udvikler din virksomhed.

hardware startup vækstprogram
10 discipliner der gør dig klar til vækst

Du får viden om 10 discipliner, som er fundamentale for, at du kan vækste og komme på markedet. Her hjælper, rådgiver og udfordrer vi dig for at udvikle din virksomhed bedst muligt. 

Forløbet er skræddersyet til din virksomheds udfordringer og muligheder, og vi har faglige eksperter inden for alle 10 områder, som er klar til at hjælpe dig.

Optimer dine chance for at få finansiering

Når du deltager i Danish Tech Challenge forbedrer du dine chancer for at få funding. I løbet af programmet rejses der mange penge, og vi er bindeleddet mellem dig og potentielle investorer.

Dette program gør din virksomhed mere attraktiv at investere i. Vi hjælper dig med at opbygge et godt pitch deck og træner din pitch for investorer sammen med dig.

  • Sparring med vores Investment Manager
  • Hjælp til udarbejdelse af dit pitch deck
  • Stor eksponering for investorer
  • Workshops i præsentationsteknik, så dit pitch bliver knivskarpt
  • Matchmaking med potentielle investorer

Mød vores vækstteam

Når du deltager i et af vores programmer, får du gratis sparring med de fageksperter fra vækstteamet, du har brug for. 

Vores vækstteam består af højt kvalificerede eksperter, som hjælper dig gennem forløbet. Her kan du få sparring på alt fra forretningsudvikling til rekruttering som et led i forløbet.

Tidligere Danish Tech Challenge deltagere

FAQ om Danish Tech Challenge

Her finder du svar på hyppige spørgsmål om programmet. Finder du ikke svar på det, du søgte, er du altid velkommen til at kontakte os.

For at deltage i Danish Tech Challenge skal du sende en ansøgning og have et dansk CVR-nummer.

Ja. Dette program er for hardware-startups.

Alt, der ikke kun er digitalt eller en tjeneste, kan betegnes som hardware.

Ja, sagtens. Danish Tech Challenge er både for nye og mere erfarne startups.

Nej. Dog er det en fordel at være to eller flere. Kommer du alene, vil vi nok forsøge at overtale dig til at finde en medstifter. Men du kan deltage alene. 

Nej, men du får et skrivebord i et åbent kontorfællesskab i DTU Science Park sammen med andre startups.

Nej. Dog er det en fordel at være to eller flere. Kommer du alene, vil vi nok forsøge at overtale dig til at finde en medstifter. Men du kan deltage alene. 

DTU Science Park er et sikkert sted, hvor vi aldrig deler dine informationer uden samtykke. Kontoret, hvor du holder til, er dog et åbent rum med mange mennesker, så hvis du har fortrolige informationer, skal du overveje, hvornår du deler dem.

Nej, det er gratis at deltage i programmet.

Vi har en ekstern jury, der kårer vinderen. Juryen består primært af tech-eksperter og investorer. Teamet bag Danish Tech Challenge har ingen indflydelse på, hvem der vinder.

Mads Rømer Svendsen

Mads Rømer Svendsen

Program Manager

Vil du vide mere om Danish Tech Challenge?

Udfyld formularen herunder, og lad os tage en snak.

Jura & regnskab

Disciplinejer: Bach Law og EY

Formål

At sikre at alle de nødvendige virksomhedsdokumenter er på plads og opfylder de lovbestemte krav samt forberede virksomheden på eventuelle fremtidige investeringer. 

At sikre at startup’en kan lave en pålidelig og præcis, finansiel rapportering og styre jeres likviditet, hvilket er grundlæggende for at kunne drive forretning og rapportere til investorer.

Hvordan?
  • 1:1 sparring om hvordan man bruger bogføringssystemer, indberetter moms/skat, opsætter P&L budgetter og likviditetsbudgetter. 
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne og processerne til at være klar til at tiltrække, ansætte og oplære nye ansatte.
  • Du får adgang til skabeloner, som du kan bruge som inspiration til ansættelseskontrakter, direktøraftaler, fortrolighedsaftaler, osv.
Udbytte
  • Budgetter
  • P&L struktur
  • Skat inkl. virksomhedsstruktur
  • Regnskabsaflæggelse

Produktudvikling

Disciplinejer: Move Innovation

Formål

At sikre effektiv produktudvikling og styring af jeres udviklingsroadmap, så I kan levere det I lover til tiden samt  hvordan du kommunikerer det til eksterne interessenter.

Hvordan?
  • 1:1 sparring og workshops om jeres produktudvikling, roadmap, milepæle, prisberegning, m.m.
Udbytte
  • En one pager produktbeskrivelse af jeres ‘Minimal Viable product’ som I har testet og verificeret på rigtige kunder.
  • Et defineret roadmap over produktet/systemerne med milepæle, funktionalitet, stykpris og omkostningsberegning.
  • Kravspecifikation for produktet
  • Detaljeret design og tilhørende stykliste (BoM)
  • Risikovurdering og produktudvikling

Organisation & team

Disciplinejer: Good Morning April

Formål

At sikre at du har det rette team og kompetencer til at udvikle og skalere virksomheden. At du er bevidst om dine principper og værdier, og at ved, hvordan du opbygger klare roller og ansvar i din organisation – nu og i fremtiden.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Indsigt i personprofilerne i dit team, og hvordan du udvikler teamet i opstarten.
  • Du har en klar forståelse af dit kulturelle grundlag (formål og principper).
  • Du har en klar forståelse af, hvor din startup mangler kompetencer nu og i fremtiden – baseret på din milepælsplan.
  • Du kan præsentere et organisationsoverblik for potentielle investorer med klare roller og ansvar – nu og i den nærmeste fremtid.

Product Market Fit

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

Product Market Fit er afgørende for en startup. Hvis du ikke løser et reelt problem for rigtige mennesker, så har din virksomhed ingen eksistensberettigelse.

Hvordan?
  • Workshops med teori, eksempler fra det virkelige liv og engagerende praksis. Herunder eksempler på lean canvas, udbytte- og værdianalyse, Value proposition og meget mere.
  • 1:1 sessioner med forretningsudviklere fra dit vækstteam. Vi gennemgår dine antagelser, udfordrer dem og giver råd til, hvordan du kan forbedre din case. 
Udbytte
  • Du forstår ‘the lean methodology’ for Minimal Viable product (MVP) og build-measure-learn loops
  • Du kender forskellen på produktspecifikationer, udbytte og værdier – og hvordan man tester det
  • Du kan validere dit lean canvas og teste antagelser om dit marked
  • Du opnår Product Market Fit
  • Du har lavet et kortfattet value proposition der at afspejle dine resultater
  • Du har testet dit value proposition på nuværende og fremtidige kunder

IP-rettigheder

Disciplinejer: AWA

Formål

At sikre at du ved, om du skal sikre dit produkt/løsning med IP-rettigheder.

Hvordan?
  • 1:1 sparring for at hjælpe dig med at identificere dit behov for IP.
  • Adgang til AWA-konsulenter for at konsolidere din IP-køreplan.
Udbytte
  • Identificering af dine behov for IP (patenter, design, varemærker, copyright, domænenavne).
  • En struktureret plan for, hvad du skal gøre, hvornår du skal sikre nødvendig IP og ansøge om patent.
  • Identificering af evt. forretningshemmeligheder, og hvad du skal gøre/ikke gøre.
  • Indsigt i licenser til nødvendige patenter.
  • Kendskab til FtO og hvordan du kan blokere patentrettigheder.

Salg

Disciplinejer: Leon Birdi

Formål

At lære salgsprocessen at kende fra kendskab til underskrevet aftale er afgørende for enhver virksomhed. Det er ikke nok at have et godt produkt. Det er vigtigt også at kunne sælge det. 

Hvordan?
  • Workshops, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen. 
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Online salgstræning 
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan formulere dine salgsmål
  • Du kan opret en salgspipeline
  • Du kan ringe til kunderne og gøre dem interesserede
  • Du kan tiltrække varme kundeemner via social selling

Supply Chain

Disciplinejer: Henrik Storm Jørgensen

Formål

At sikre at du kan levere dit produkt til tiden samt til den rigtige pris og kvalitet. Derfor skal du overveje og administrere, hvordan du udvikler, køber, producerer og servicerer dit produkt.  

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • En oversigt over din forsyningskæde
  • En forsyningskædestrategi med omkostningsmål og oprettelse/handlinger for at nå omkostningsmålet, eventuelt sammen med en vejledning
  • En risikovurdering og reduktion af risiko i forsyningskæden

Ejerskab & finansiering

Disciplinejer: Investment Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du har kendskab til og overblik over finasieringsmulighederne, inkl. soft funding nationalt og internationalt (primært EU-midler).

At sikre at du kan lave en god finansieringsstrategi og kan svare på, hvorfor investorer bør investere i din virksomhed samt hvilken slags investeringer, der er nødvendige til hvilken værdiansættelse.

At du kan lave en god og målrettet ansøgning.

Hvordan?
  • En workshop om ‘best practice’ i forbindelse med kapitalrejsning
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du er bevidst om og i stand til at kommunikere, hvordan og hvor du vil skaffe finansiering.
  • Du kan kommunikere, hvilken slags finansiering der specifikt er nødvendig for din virksomhed og dine visioner for, hvad penge skal bruges til.
  • Du har indsnævret hvilke muligheder der er relevante for dig, hvorfor og hvornår.
  • Du er klar til at ansøge om finansiering ud fra, hvad der er relevant for dig med hensyn til kriterier og i overensstemmelse med din køreplan og finansieringsstrategi.
  • Du kender faldgruberne, og hvad du skal undgå.

Forretningsmodel

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du får defineret hvordan du skaber og leverer værdi, hvordan du sælger, hvordan du tjener penge, og hvad din rejse er for de næste par år. Det er afgørende for at få investorer ombord og en vigtig del af et pitch.

Hvordan?
  • 20 minutters introduktion til ”Forretningsmodel & Økonomi” med teori, eksempler fra det virkelige liv og praksisøvelser.
  • 1:1 sessioner med kommercielle forretningsudviklere fra DTU Science Park. Vi gennemgår din forretningsmodel i detaljer, udfordrer dine antagelser og giver råd om ‘best pratice’.
Udbytte
  • Du kan beskrive din forretningsmodel: Hvordan du producerer, sælger og tjener penge.
  • Du forstår din økonomi og kan lave produktberegninger samt 3 års resultatopgørelse med klare og gennemsigtige forudsætninger.
  • Du kan beskrive din køreplan, inkl. kritiske milepæle om f.eks. kunder, finansiering og team.

Impact & Sustainability

Disciplinejer: IBMS

Formål

Vores mål er at integrere din ‘impact’ vision med dit value proposition – hvilket gør den målbar og operationel.

Når du har en klar vision inklusive indikatorer og målinger forbundet med den påvirkning dit produkt/service har på miljøet, så styrker det dit værditilbud og gør din virksomhed mere konkurrencedygtig.

Hvordan?
  • En workshop om emnet i løbet af programmet
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Udvikling af en effektplan, der er relevant for din virksomhed og bæredygtighedsmål, inklusive udvalgte arbejdsark og øvelser, der udforsker ovenstående påvirkningselementer (fra problemdefinition til effektplan og effektindikatorer/metrics). 

Brand & Marketing

Disciplinejer: Holst Mouritzen

Formål

At sikre at du ved hvilken værdi dit produkt/ydelser skaber og kan sætte ord på det, så du kan opbygge et unikt brand og skabe interesse for dit produkt overfor den rette målgruppe. Derudover skal du kunne kommunikere din vision og værdier, når du kommunikerer med investorer, partnere, kunder og andre interessenter.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne til at definere dine kernebudskaber, kortlægge hvordan du markedsfører dine produkter/ydelser, og hvilke kanaler du skal bruge.
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Dit formål og dine kernebudskaber er på plads
  • Din visuelle identitet og grafik er på plads og implementeret på din hjemmeside samt 1-2 centrale SoMe-platforme
  • Du kender dine kunder og har identificeret hvilke kanaler du vil nå dem på
  • Du har designet din kunderejse og ved, hvordan du vil nå dine kunder 

Marked & kunder

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du kender dine markeder, dine kunder – og dine konkurrenter. Hvor stort er dit marked, og hvad er dit markedspotentiale? Hvem er kunderne, hvor er de, hvor mange er der, og hvordan når du dem? Hvordan adskiller dit produkt og din service sig fra dine konkurrenters? 

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan beskrive hvor attraktivt dit marked er – samt alternative mulige markeder
  • Du har defineret dit markedspotentiale ud fra størrelsen, vækst og forventet markedsandel.
  • Du har overblik over konkurrentlandskabet og kan beskrive hvilke USP’er dit produkt/løsning har i forhold til andre produkter.