Et pitch deck er et krav i alle vores programmer. Det kan være det første indtryk, vores team får af din virksomhed, og derfor er det vigtigt, at dit pitch deck er godt sammensat.
Men først skal du finde det program, der passer bedst til dig! Vi har flere programmer, og forhåbentlig er der et, der passer perfekt til din startup. Læs mere om programmerne nedenfor:
- Danish Tech Challenge: Åben for ansøgninger!
- Dual-Use Growth
- GreenUP Accelerator
- MedTech Growth
Når du har fundet det rette program, er næste skridt at skrive din ansøgning og det tilhørende pitch deck. Her er nogle råd fra to af vores mest erfarne program managers, Thomas Hebo Sparring og Mads Rømer Svendsen. De handler om, hvad de kigger efter, når de vurderer ansøgninger til vores forskellige programmer. Begge har stor erfaring med at udvælge startups til både GreenUP Accelerator, Danish Tech Challenge, MedTech Growth og Dual-Use Growth.
Her er ni emner, som vores to mest erfarne program managers mener, du bør inkludere i dit pitch deck:
1) Definer problemet, du løser
En succesfuld virksomhed starter med at identificere et klart problem. At identificere et problem afslører også en værdifuld mulighed. Dette slide er afgørende og bør være i starten af din præsentation.
Begynd med at skitsere det problem, du ønsker at løse. Hvis din teknologi har flere anvendelsesmuligheder, fremhæv de mest lovende. Adressér specifikt følgende punkter:
- Det problem, du adresserer
- Hvem oplever dette problem
- Hvorfor dette problem er vigtigt og værd at løse
Når du præsenterer problemet på en relaterbar måde, engagerer du dit publikums empati og får dem til at forstå betydningen af din løsning.
2) Præsenter din løsning og teknologi
Efter at have skitseret problemet, skal du præsentere din løsning. Forklar, hvorfor din løsning er unik, og hvordan den effektivt løser dine målgruppers problemer og overgår eksisterende produkter.
Vær specifik og brug storytelling til at fremhæve fordelene ved din løsning. Sørg for at fremlægge en klar forbindelse mellem problemet og din løsning.
Fremhæv den unikke teknologi eller “hemmelige ingrediens”, der adskiller din løsning fra konkurrenterne.
Hvis du har intellektuel ejendomsret (IP), så fremhæv det her. Hvis ikke, skitser dine planer for at sikre IP, hvis det er relevant.
Gør dette slide visuelt engagerende, for eksempel ved at inkludere et foto af dit produkt i brug. Dette slide er også en god mulighed for at dele din vision og værdiproposition, hvilket yderligere understreger din løsnings unikke egenskaber og potentiale.
3) Demonstrer markedspotentiale for dit produkt
Efter at have præsenteret problemet og din løsning, er det vigtigt at vise, at der er et levedygtigt marked for dit produkt. Dette slide bør fremhæve markedsmuligheden ved at adressere følgende:
Hvem er din ideelle kunde?
- Definér klart din målgruppe, herunder dens karakteristika, adfærd og problemstillinger.
- Nævn hvor mange kunder du indtil videre har været i kontakt med. Overvej at inkludere 2-3 testimonials, der fortæller fordelene ved din løsning.
Hvad er dit primære marked?
- Definér det markedssegment, der inkluderer din ideelle kunde.
- Forklar hvorfor det at blive den dominerende aktør i dette segment vil gøre dig i stand til at skalere og ekspandere til andre markeder.
Hvad er den totale markedsstørrelse?
- Angiv de lande, hvor du planlægger at sælge dit produkt, og estimer den markedsandel, du forventer at opnå.
- Brug faktuelle data til at understøtte dine estimater og undgå at overestimere den opnåelige markedsandel.
- Inkludér metrics som Total Addressable Market (TAM), Serviceable Addressable Market (SAM) og Serviceable Obtainable Market (SOM).
- Identificér eventuelle markedstendenser, der kan øge din markedsstørrelse i de kommende år, og inddrag disse tendenser for at vise vækstpotentialet.
Ved klart at definere dit marked og understøtte dine påstande med data og testimonials, viser du potentialet og mulighederne for dit produkt.
4) Analyser konkurrence-landskabet
I dette slide identificerer du dine vigtigste konkurrenter og forklarer, hvordan dit produkt eller din service er anderledes – og bedre. Med andre ord, definer de nøgleparametre, du konkurrerer på.
Kortlæg din konkurrence i forhold til de parametre, du lige har defineret. Uanset hvilket marked du træder ind på, står enhver virksomhed over for konkurrence i en eller anden form. Selv hvis du er pioner i et helt nyt marked, vil potentielle kunder sandsynligvis benytte alternative metoder til at imødekomme deres behov. Derfor, vær ærlig. Hvis du er meget bedre end din konkurrence, fokuserer du måske på de forkerte parametre eller er ikke realistisk.
Brug dette slide til at skitsere din position i konkurrence-landskabet og fremhæv, hvad der adskiller dig fra dine rivaler og alternativer. Identificér dine komparative fordele over konkurrenterne, eller redegør for netop din unikke faktor, som andre mangler. Du kan med fordel skabe et sammenligningsdiagram eller matrix, der visuelt kortlægger din position i forhold til dine konkurrenter på nøgleparametre.
5) Beskriv din forretningsmodel
Næste punkt er at inkludere et slide, der forklarer din forretnings- eller indtægtsmodel – i bund og grund, hvordan du planlægger at tjene penge. Dette vil vise, at du forstår dit marked og har en klar vej til rentabilitet. Fokuser på følgende vigtige elementer:
Indtægtskilder
Beskriv de forskellige kilder til indtægter, som din virksomhed genererer fra sine produkter eller tjenester. Brug dette slide til at identificere og forklare hver indtægtsstrøm, såsom produktsalg, abonnementsgebyrer, kommissioner eller andre relevante kilder. Forklar, hvordan hver indtægtsstrøm bidrager til dine forretningsmål og langsigtet vækst.
Prissætningsstrategi
Definér klart din prissætningsstrategi, herunder de forskellige pristrin og eventuelle rabatter eller kampagner, du planlægger at tilbyde.
Vi vil vide, hvordan din virksomhed genererer indtægter og vejen til rentabilitet. Et veludført forretningsmodel-slide demonstrerer, at du forstår dit marked og har tænkt dybt over din virksomheds langsigtede vækstpotentiale.
6) Go-to-Market Strategi
En solid go-to-market strategi skitserer, hvordan du vil introducere dit produkt eller din service til din målgruppe og skabe initial markedsinteresse.
En salgs- og distributionsmodel er essentiel, da den skitserer, hvordan en virksomhed planlægger at nå sin målgruppe og generere indtægter. Det viser, at du har en klar plan for at drive kundeoptagelse og indtægtsvækst.
På dette slide skitserer du, hvordan du vil sælge dine produkter til kunderne. Det inkluderer de kanaler, hvor du planlægger at sælge dine produkter, såsom direkte salg, sociale medier, søgemaskinemarkedsføring eller måske gennem tredjepartsdistributører, samt de prissætnings- og promoveringsstrategier, der bruges til at drive salg. Vær specifik omkring din plan for hver kanal og forklar, hvordan du vil måle succes.
Specifikke planer og milepæleList de specifikke milepæle, du sigter mod at nå, og tidslinjerne for at nå dem. Inkludér også eventuelle partnerskaber eller samarbejder, du planlægger at udnytte for at styrke din markedsindtræden og vækst. Giv en detaljeret tidsplan for implementering af din go-to-market strategi, der fremhæver de vigtigste faser og mål.
7) Demonstrér traction og tidslinje
Brug dette slide til at vise dine fremskridt og skitsere dine planer, for tydeligt at vise din virksomheds vækst og potentiale. Fremhæv eventuelle kunder, partnerskaber eller nøglemilepæle, du har nået. Beskriv de milepæle, du har opnået (finansiering, bygning af prototype, bygning af MVP, første salg, flere salg osv.)
Afhængigt af din virksomheds type kunne dette slide nævne:
- Indtægter: Vis aktuelle indtægtstal og væksttrends.
- Margener: Inkludér oplysninger om profitmarginer, hvis tilgængeligt.
- Vækstrate: Vis din vækstprocent over tid.
- Aktive brugere/kunder: Giv tal for aktive brugere eller kunder.
- Partnerskaber: Fremhæv eventuelle betydelige partnerskaber, der tilfører værdi til din virksomhed.
- Trafik: Vis websteds- eller platformtrafik, hvis relevant.
Fremtidige planer
Vi har også brug for at se en plan for din virksomhed. Inkludér en tidslinje for din plan 2-3 år frem. Hvilke relevante partnerskaber vil du indgå? Hvornår vil du have brug for flere personer på dit team? Hvornår vil du have brug for at foretage investeringer, og så videre?
8) Finansielle fremskrivninger og nøglemetrikker (KPI’er)
Vi vil vide, hvordan du planlægger at finansiere de næste 2-3 år fra dette slide.
Finansielle fremskrivninger og nøglemetrikker er afgørende for enhver pitch deck for tech startups. Disse metrikker demonstrerer din forståelse af markedet, vækstpotentialet og evnen til effektivt at styre finanserne. Et veludført finansiel fremskrivnings- og KPI-slide viser os og investorer, at du har en solid forståelse af din finansielle position, og hvordan du planlægger at nå dine vækstmål.
Hvis du har salg – hvornår vil du nå breakeven?
Hvis du ikke har salg – vil du bootstrappe eller rejse investering? Hvornår og hvor meget vil du rejse?
Når du laver dette slide, overvej disse elementer:
- Indtægtsfremskrivninger: Skitser klart indtægtsfremskrivningerne for de kommende år, herunder de antagelser og vækstrater, du bruger. Forklar, hvordan du planlægger at nå dine indtægtsmål, og hvilke faktorer der kan påvirke dine fremskrivninger. Forklar dine vækstfremskrivninger baseret på eksisterende traction (hvis muligt).
- Nøglemetrikker (KPIs): Identificér de nøglemetrikker, du vil spore for at måle din succes. Disse kan omfatte kundetilfredshedsomkostninger, livstidsværdi og bruttofortjenester. Vær specifik omkring hvilke metrikker du vil spore, og hvordan du planlægger at bruge dem til at drive vækst.
- Risici og antagelser: Vær gennemsigtig omkring de risici og antagelser, der ligger til grund for dine finansielle fremskrivninger. Forklar, hvilke faktorer der kan påvirke dine prognoser, og hvordan du planlægger at afbøde disse risici.
9) Præsenter dit dream team
En strålende idé kræver det rette team for at blive til virkelighed.
På dette slide, introducerer du teamet!
Introducér hvert teammedlem, herunder deres roller og relevante erfaringer.
Fremhæv hvordan teammedlemmerne komplementerer hinanden med deres færdigheder og ekspertise, hvordan I sammen udgør et velafbalanceret team, der er i stand til at drive virksomheden fremad.
Angiv, om teammedlemmer arbejder deltid og forklar deres bidrag.
Vis rådgivere og bestyrelsesmedlemmer med relevant erfaring.
Skitsér de kompetencer og profiler, du ønsker at tilføje til teamet. Forklar hvorfor disse yderligere færdigheder er nødvendige for din virksomheds vækst.