GreenUP Accelerator

Arbejder din startup med løsninger inden for klima tech? Gå fra startup til scale-up på 20 måneder, og få op til en million kroner i funding

Har du brug for hjælp med din ansøgning til GreenUP?

Vi kan hjælpe dig med din ansøgning til GreenUP og svare på spørgsmål omkring formalia.

GreenUP Accelerator er din grønne vækstrejse

GreenUp Accelerator er Danmarks mest ambitiøse vækstprogram for klima tech-startups, der arbejder med CO2-reduktion. Vores mål er enkelt: At skalere startups, der arbejder med grønne løsninger og teknologier, der gør en forskel for at reducere CO2-udledningen.

Med GreenUP kan du gå fra startup til scale-up på 20 måneder gennem et intensivt og ambitiøst vækstprogram. Når du har gennemført programmet, er du klar til at indtage internationale markeder og søge om en investering i en Serie A-runde. 

Som deltager kan du få finansiering på op til 1 million kroner og mere end 75 timers 1:1-sparring. Alt sammen for at udvikle din virksomhed med en bæredygtig og innovativ løsning.

Programmet er et skræddersyet forløb med en dybdegående startup-fase for at teste deltagerne. Herefter går udvalgte virksomheder videre til en intensiv og skræddersyet scaleup-fase.

Vi samarbejder med Industriens Fond om at afvikle programmet og det er gratis for dig at deltage. 

Facts om deltagerne i GreenUP

DKK 0 mio.

De skaffer finansiering – der bliver i gennemsnit rejst DKK 17 mio. hos de deltagere, der gennemfører forløbet.

0

De vokser – der er i gennemsnit 14 ansatte ved programmets afslutning hos de GreenUP deltagere der gennemfører forløbet.

0 %

De skaber levedygtige virksomheder – 100 % af de deltagende startups i GreenUP er fortsat i live.

Tidligere GreenUP deltagere

Med GreenUP får du:

  • Mere end 75 timers 1:1-rådgivning om blandt andet jura, regnskab, salg, marketing og produktudvikling. Se alle discipliner.
  • 15-20 timers sparring om bæredygtige forretningsmodeller, bæredygtigt regnskab og rapportering med The Footprint Firm, de mest fremtrædende CO2-footprint specialister i Danmark
  • Mere end 20 timers rådgivning om hvordan du rejser kapital samt eksponering over for attraktive investorer
  • Et team af mentorer fra vores mentorprogram
  • Sparring og networking med ligesindede

GreenUP bliver afholdt på engelsk, og det er gratis at deltage.

deep-tech iværksætter

Vi investerer tid i startups med innovative CO2-reducerende løsninger

GreenUP Accelerator er for virksomheder, der arbejder med klimavenlige og CO2-reducerende løsninger inden for energi, industri & bygninger, fødevarer & landbrug samt transport. 

Hos DTU Science Park arbejder vi hver dag med bæredygtighed. Formålet med GreenUP er at få klimavenlige løsninger hurtigere og billigere på markedet.

Hvordan foregår programmet?

Hvert år ansøger mere end 100 virksomheder om at deltage i GreenUP. Ud af dem udvælges 30 startups til en ugelang bootcamp. 15 går videre til en fire måneders startup-fase, og 8-12 startups får herefter lov til at fortsætte i et 16 måneders skræddersyet scaleup-forløb.

Vigtige datoer i GreenUP Accelerator

5. februar 2024

Early bird deadline

4. marts 2024

Deadline for ansøgninger

Ansøgere får besked 20. marts om de inviteres til Bootcamp

4.-12. april 2024

Bootcamp

Bootcamp med 30 startups. Her vælges 12-15 startups, der starter på programmet (hver startup vil deltage én dag i denne periode).

13.-17. maj 2024

Programstart (Startup fasen)

Programstart med 15 startups (inklusiv deltagelse på DTU Startup Day 16. maj).

1. december 2024

Scale-up fasen starter

3 sprints med 3-5 strategiske individuelle fokusområder. 

1. februar 2026

Graduation

Hvordan foregår det?

20 måneders intensivt og skræddersyet forløb der gør virksomhederne klar til vækst

GreenUp and MedTech

Faser i programmet

Bootcamp

1 uge
30 startups deltager. Vi finder ud af hvem, der er det bedste match til GreenUP Accelerator og vælger 12-15 startups, der går videre.

Startup-fasen

4 måneder
Vi giver dig den nødvendige viden til at drive en virksomhed inden for 12 discipliner. Formålet er at opnå Product Market Fit og sælge din løsning til den første kunde.

Work-fasen

2 måneder
Du arbejder selv videre med de forskellige discipliner. For at komme videre fra det fire måneder lange startup-forløb skal du opnå Product Market Fit.

Scale-up fasen

16 måneder med 3 sprint
Denne fase bygger fundamentet til at skalere din virksomhed. Du udvælger med Program Manageren 3-5 strategiske fokusområder pr. sprint. Hver sprint skal bestås for at gå videre til den næste.

Startup-fasen: 12 discipliner der skaber et solidt fundament

I startup-fasen arbejder deltagerne på 12 discipliner, der skal sikre et Product Market Fit. 

Her mødes deltagerne hver uge med Program Managerne og evaluerer på disciplinerne. Deltagerne kommer kun videre til scale up-fasen, hvis der er styr på alle 12 discipliner. 

Scale-up fasen: Bliv klar til at skalere

I scale up-fasen er forløbet skræddersyet, og alt efter ressourcer, produkt og udfordringer udvælges der 3-5 strategiske fokusområder, som der arbejdes på i hver sprint. Vælg mellem disse discipliner:

  • Corporate Agenda
  • Lederskab & kultur
  • Vækst i organisationen
  • Systemer & processer
  • Finansiel rapportering
  • Bæredygtige forretningsmodeller og rapportering
  • Skalering af supply chain
  • Produktstrategi
  • Finansieringsstrategi
  • Go-to-market og salgsstrategi
  • Marketing- og kommunikationsstrategi
  • Internationalisering

Styrk din chance for at få funding

GreenUP-programmet øger dine chancer for at få finansiering. Gennem individuel rådgivning, pitch-træning og adgang til de rette investorer sørger programmet for at klæde dig godt på, når du skal søge midler til at udvikle din virksomhed yderligere

  • Få sparring fra vores Investment Manager
  • Pitch-træning
  • 1:1-rådgivning med relevante fageksperter
  • Hjælp til udarbejdelse af pitch deck
  • Matchmaking med potentielle investorer

Mød vækstteamet i GreenUP

I GreenUP sidder et stærkt fagligt team, som sørger for at hjælpe dig på din vækstrejse. Teamet har mange års praktisk erhvervserfaring og består af forretningsudviklere, corporate partnere og fageksperter.

Det er disse personer, som hjælper og rådgiver dig gennem 20 måneder.

Samarbejd med vores corporate partnere

Hos DTU Science Park har vi en række corporate partnere, som samarbejder med startups i form af opkøb, investeringer eller adgang til unik viden. 

Vi er bindeleddet mellem dig og dem og kan hjælpe med at finde det rigtige match for din virksomhed.

Vækstprogram for bæredygtige startups
Corporate partnere

Innovation i grønne teknologier

Oplev de inspirerende historier og banebrydende innovationer fra vores GreenUP Accelerator startups. De står i spidsen for den grønne omstilling med løsninger, der udfordrer status quo og peger mod en bæredygtig fremtid. Dyk ned i deres verden og se, hvordan de er med til at forme morgendagens teknologier.

FAQ om GreenUP

Her er nogle af de spørgsmål, vi oftest får om vores GreenUP-program. Du er også altid velkommen til at kontakte os, hvis du har brug for hjælp.

GreenUP er et 20 måneders langt vækstprogram for tech-virksomheder, der arbejder med klimavenlige løsninger.

Nej. For at komme i betragtning til GreenUP skal du arbejde med løsninger, der er klimavenlige og CO2-reducerende.

Som deltager i GreenUP hjælper vi dig med at gå fra startup til scale-up på 20 måneder. Du kan få op til en million kroner i funding, mere end 75 timers 1:1-rådgivning og adgang til potentielle investorer.

Du sender en ansøgning med et pitch deck. Bliver du udvalgt, starter du på en bootcamp med omkring 30 andre udvalgte startups.

Cirka 8-12 startups gennemfører hele forløbet på 20 måneder.

DTU Science Park er et sikkert sted, hvor vi aldrig deler dine informationer uden samtykke. Kontoret, hvor du holder til, er dog et åbent rum med mange mennesker, så hvis du har meget fortrolige informationer, skal du overveje, hvornår du deler dem.

Forhåndsinvesteringen på en million kroner tilbydes som et konvertibelt lån, som tilgodeser startups. Du er ikke forpligtet til at tage imod tilbuddet. GreenUP-programmet tilbyder også meget andet end finansiering.

Investeringen på en million kroner kommer fra 7 store investorer med kapacitet og interesse i at investere yderligere i GreenUP-deltagere. Gennem programmet bliver du også sat i kontakt med andre investorer.

DTU Science investerer ikke selv i deltagerne.

Thomas Hebo Sparring

Program Manager

Vil du vide mere om GreenUP Accelerator?

Udfyld kontaktformularen og lad os kontakte dig.

Jura & regnskab

Disciplinejer: Bach Law og EY

Formål

At sikre at alle de nødvendige virksomhedsdokumenter er på plads og opfylder de lovbestemte krav samt forberede virksomheden på eventuelle fremtidige investeringer. 

At sikre at startup’en kan lave en pålidelig og præcis, finansiel rapportering og styre jeres likviditet, hvilket er grundlæggende for at kunne drive forretning og rapportere til investorer.

Hvordan?
  • 1:1 sparring om hvordan man bruger bogføringssystemer, indberetter moms/skat, opsætter P&L budgetter og likviditetsbudgetter. 
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne og processerne til at være klar til at tiltrække, ansætte og oplære nye ansatte.
  • Du får adgang til skabeloner, som du kan bruge som inspiration til ansættelseskontrakter, direktøraftaler, fortrolighedsaftaler, osv.
Udbytte
  • Budgetter
  • P&L struktur
  • Skat inkl. virksomhedsstruktur
  • Regnskabsaflæggelse

Produktudvikling

Disciplinejer: Move Innovation

Formål

At sikre effektiv produktudvikling og styring af jeres udviklingsroadmap, så I kan levere det I lover til tiden samt  hvordan du kommunikerer det til eksterne interessenter.

Hvordan?
  • 1:1 sparring og workshops om jeres produktudvikling, roadmap, milepæle, prisberegning, m.m.
Udbytte
  • En one pager produktbeskrivelse af jeres ‘Minimal Viable product’ som I har testet og verificeret på rigtige kunder.
  • Et defineret roadmap over produktet/systemerne med milepæle, funktionalitet, stykpris og omkostningsberegning.
  • Kravspecifikation for produktet
  • Detaljeret design og tilhørende stykliste (BoM)
  • Risikovurdering og produktudvikling

Organisation & team

Disciplinejer: Good Morning April

Formål

At sikre at du har det rette team og kompetencer til at udvikle og skalere virksomheden. At du er bevidst om dine principper og værdier, og at ved, hvordan du opbygger klare roller og ansvar i din organisation – nu og i fremtiden.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Indsigt i personprofilerne i dit team, og hvordan du udvikler teamet i opstarten.
  • Du har en klar forståelse af dit kulturelle grundlag (formål og principper).
  • Du har en klar forståelse af, hvor din startup mangler kompetencer nu og i fremtiden – baseret på din milepælsplan.
  • Du kan præsentere et organisationsoverblik for potentielle investorer med klare roller og ansvar – nu og i den nærmeste fremtid.

Product Market Fit

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

Product Market Fit er afgørende for en startup. Hvis du ikke løser et reelt problem for rigtige mennesker, så har din virksomhed ingen eksistensberettigelse.

Hvordan?
  • Workshops med teori, eksempler fra det virkelige liv og engagerende praksis. Herunder eksempler på lean canvas, udbytte- og værdianalyse, Value proposition og meget mere.
  • 1:1 sessioner med forretningsudviklere fra dit vækstteam. Vi gennemgår dine antagelser, udfordrer dem og giver råd til, hvordan du kan forbedre din case. 
Udbytte
  • Du forstår ‘the lean methodology’ for Minimal Viable product (MVP) og build-measure-learn loops
  • Du kender forskellen på produktspecifikationer, udbytte og værdier – og hvordan man tester det
  • Du kan validere dit lean canvas og teste antagelser om dit marked
  • Du opnår Product Market Fit
  • Du har lavet et kortfattet value proposition der at afspejle dine resultater
  • Du har testet dit value proposition på nuværende og fremtidige kunder

IP-rettigheder

Disciplinejer: AWA

Formål

At sikre at du ved, om du skal sikre dit produkt/løsning med IP-rettigheder.

Hvordan?
  • 1:1 sparring for at hjælpe dig med at identificere dit behov for IP.
  • Adgang til AWA-konsulenter for at konsolidere din IP-køreplan.
Udbytte
  • Identificering af dine behov for IP (patenter, design, varemærker, copyright, domænenavne).
  • En struktureret plan for, hvad du skal gøre, hvornår du skal sikre nødvendig IP og ansøge om patent.
  • Identificering af evt. forretningshemmeligheder, og hvad du skal gøre/ikke gøre.
  • Indsigt i licenser til nødvendige patenter.
  • Kendskab til FtO og hvordan du kan blokere patentrettigheder.

Salg

Disciplinejer: Leon Birdi

Formål

At lære salgsprocessen at kende fra kendskab til underskrevet aftale er afgørende for enhver virksomhed. Det er ikke nok at have et godt produkt. Det er vigtigt også at kunne sælge det. 

Hvordan?
  • Workshops, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen. 
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Online salgstræning 
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan formulere dine salgsmål
  • Du kan opret en salgspipeline
  • Du kan ringe til kunderne og gøre dem interesserede
  • Du kan tiltrække varme kundeemner via social selling

Marked & kunder

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du kender dine markeder, dine kunder – og dine konkurrenter. Hvor stort er dit marked, og hvad er dit markedspotentiale? Hvem er kunderne, hvor er de, hvor mange er der, og hvordan når du dem? Hvordan adskiller dit produkt og din service sig fra dine konkurrenters? 

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du kan beskrive hvor attraktivt dit marked er – samt alternative mulige markeder
  • Du har defineret dit markedspotentiale ud fra størrelsen, vækst og forventet markedsandel.
  • Du har overblik over konkurrentlandskabet og kan beskrive hvilke USP’er dit produkt/løsning har i forhold til andre produkter.

Supply Chain

Disciplinejer: Henrik Storm Jørgensen

Formål

At sikre at du kan levere dit produkt til tiden samt til den rigtige pris og kvalitet. Derfor skal du overveje og administrere, hvordan du udvikler, køber, producerer og servicerer dit produkt.  

Hvordan?
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • En oversigt over din forsyningskæde
  • En forsyningskædestrategi med omkostningsmål og oprettelse/handlinger for at nå omkostningsmålet, eventuelt sammen med en vejledning
  • En risikovurdering og reduktion af risiko i forsyningskæden

Brand & Marketing

Disciplinejer: Holst Mouritzen

Formål

At sikre at du ved hvilken værdi dit produkt/ydelser skaber og kan sætte ord på det, så du kan opbygge et unikt brand og skabe interesse for dit produkt overfor den rette målgruppe. Derudover skal du kunne kommunikere din vision og værdier, når du kommunikerer med investorer, partnere, kunder og andre interessenter.

Hvordan?
  • En workshop, der introducerer de kerneaspekter, du vil arbejde med i disciplinen.
  • 1:1 sparring om, hvordan du bruger værktøjerne til at definere dine kernebudskaber, kortlægge hvordan du markedsfører dine produkter/ydelser, og hvilke kanaler du skal bruge.
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Dit formål og dine kernebudskaber er på plads
  • Din visuelle identitet og grafik er på plads og implementeret på din hjemmeside samt 1-2 centrale SoMe-platforme
  • Du kender dine kunder og har identificeret hvilke kanaler du vil nå dem på
  • Du har designet din kunderejse og ved, hvordan du vil nå dine kunder 

Ejerskab & finansiering

Disciplinejer: Investment Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du har kendskab til og overblik over finasieringsmulighederne, inkl. soft funding nationalt og internationalt (primært EU-midler).

At sikre at du kan lave en god finansieringsstrategi og kan svare på, hvorfor investorer bør investere i din virksomhed samt hvilken slags investeringer, der er nødvendige til hvilken værdiansættelse.

At du kan lave en god og målrettet ansøgning.

Hvordan?
  • En workshop om ‘best practice’ i forbindelse med kapitalrejsning
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Du er bevidst om og i stand til at kommunikere, hvordan og hvor du vil skaffe finansiering.
  • Du kan kommunikere, hvilken slags finansiering der specifikt er nødvendig for din virksomhed og dine visioner for, hvad penge skal bruges til.
  • Du har indsnævret hvilke muligheder der er relevante for dig, hvorfor og hvornår.
  • Du er klar til at ansøge om finansiering ud fra, hvad der er relevant for dig med hensyn til kriterier og i overensstemmelse med din køreplan og finansieringsstrategi.
  • Du kender faldgruberne, og hvad du skal undgå.

Forretningsmodel

Disciplinejer: Program Manager hos DTU Science Park

Formål

At sikre at du får defineret hvordan du skaber og leverer værdi, hvordan du sælger, hvordan du tjener penge, og hvad din rejse er for de næste par år. Det er afgørende for at få investorer ombord og en vigtig del af et pitch.

Hvordan?
  • 20 minutters introduktion til ”Forretningsmodel & Økonomi” med teori, eksempler fra det virkelige liv og praksisøvelser.
  • 1:1 sessioner med kommercielle forretningsudviklere fra DTU Science Park. Vi gennemgår din forretningsmodel i detaljer, udfordrer dine antagelser og giver råd om ‘best pratice’.
Udbytte
  • Du kan beskrive din forretningsmodel: Hvordan du producerer, sælger og tjener penge.
  • Du forstår din økonomi og kan lave produktberegninger samt 3 års resultatopgørelse med klare og gennemsigtige forudsætninger.
  • Du kan beskrive din køreplan, inkl. kritiske milepæle om f.eks. kunder, finansiering og team.

Impact & Sustainability

Disciplinejer: IBMS

Formål

Vores mål er at integrere din ‘impact’ vision med dit value proposition – hvilket gør den målbar og operationel.

Når du har en klar vision inklusive indikatorer og målinger forbundet med den påvirkning dit produkt/service har på miljøet, så styrker det dit værditilbud og gør din virksomhed mere konkurrencedygtig.

Hvordan?
  • En workshop om emnet i løbet af programmet
  • 1:1 sparring om ovennævnte emner
  • Du får adgang til skabeloner, du kan bruge til inspiration.
Udbytte
  • Udvikling af en effektplan, der er relevant for din virksomhed og bæredygtighedsmål, inklusive udvalgte arbejdsark og øvelser, der udforsker ovenstående påvirkningselementer (fra problemdefinition til effektplan og effektindikatorer/metrics).